Bowman
Jag skall byta en dubbel tryckknapp till en enkel. För ena knappen, går till enheter som skall ha konstant ström (kameror)

Elektrisk installation med öppen dosa där en dubbel tryckknapp bytts till enkel och kablar är kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vita och svarta verkade sitta på var sin sida om vänster tryckknapp, därför satte jag en wago på dessa, och dom andra två kopplade jag till var sin sida om nya enkla tryckknappen.

Men nu får jag inte konstant storm som jag trott genom wago-kopplingen.
Misstänker skumt tändtrådar och skit :)
Nån som kan upplysa mig?
 
Du hade väl 1-fas in och 2 ut? Sätt en av de utgående ihop med den inkommande på in till brytaren och den utgående som du vill kunna styra på utgående från brytaren.
 
Bowman
R Robert-san01 skrev:
Du hade väl 1-fas in och 2 ut? Sätt en av de utgående ihop med den inkommande på in till brytaren och den utgående som du vill kunna styra på utgående från brytaren.
Kan du förklara med färgerna på kablarna?
För jag ser inte vad som är inkommande eller utgående typ.
 
Det är en fördel att ta en bild på grejorna innan man börjar riva loss kablar och kontakter. Då blir det enklare att avgöra vad ledarna har för funktion.

Ska man rota runt med elinstallationer bör/ska man ha någon lämpligt mätinstrument till hands.
 
Bowman
E etompau skrev:
Det är en fördel att ta en bild på grejorna innan man börjar riva loss kablar och kontakter. Då blir det enklare att avgöra vad ledarna har för funktion.

Ska man rota runt med elinstallationer bör/ska man ha någon lämpligt mätinstrument till hands.
Japp jag tabbade mig med bild innan jag tog bort första dubbeltryckknappen.
Just för att jag trodde det var som jag sa här ovan.
Men det gick in två på samma bläck på ovan sidan. (Men vilka färger?)
Och en på var sitt bleck i underkant på dubbelknappen.
En av de svarta verkar gå upp till en fördelningsdosa, där jag vill ha konstant ström.

Jag har mätverktyg.
Men är ingen elektriker som ni kanske märker :)
 
Bowman Bowman skrev:
Kan du förklara med färgerna på kablarna?
För jag ser inte vad som är inkommande eller utgående typ.
Tyvärr är det inte säkert att färgerna stämmer. Troligen är svart fas in och en fas ut. Vit den andra fasen ut eller så är vit och grön faserna ut och svart är båda matande ledare där en går in och den andra matar vidare.
 
Gissningsvis låg de två svarta ihop tidigare, grön och vit är varsin tändtråd.
Du behöver alltså lägga ihop de två svarta och den tändtråd som ska vara fast + en ny kort tråd till din nya strömbrytare. Dit ska även den andra tändtråden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bowman
Bowman
Så här borde gå att göra?
Svarta är fas som Kommer nerifrån i kontakten:
Öppen eldosa med elkontakt och synliga ledningar i svart, vitt och grönt, väntande på installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går vidare till annat här:
Öppen eldosa med trådar och skruvkontakter som diskuteras för omkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dit går även grön som jag vill bryta.
Sen går vit hit:
Öppen eldosa i vägg med kablar anslutna till wago-klämmor, svart och vit fas samt grön jordtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som då verkar vara en fas till som jag vill konstant ström på.
Kan jag vara på rätt väg?
 
Jag är nyfiken, vad skall du ha fast fas till?
Nu är det en väldigt kort kabelstump men man bör följa husets färg standard vi utökning. Och särskilt inte använda Blå kabel som fast fas.:geek:

I övrigt är det rätt, dit hus från 70-talet har obruten fas(gruppledning) = svart samt tändtråd VIT OCH GRÖN där den gröna i dag är förbjuden då den kan förväxlas med jord (GUL/GRÖN)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
L Leif i Skåne skrev:
Jag är nyfiken, vad skall du ha fast fas till?
Nu är det en väldigt kort kabelstump men man bör följa husets färg standard vi utökning. Och särskilt inte använda Blå kabel som fast fas.:geek:
Att börja ha rätt färger överallt för en stump som denna känns inte prio i 30 år gammalt system.
Jag skall ha obruten ström till ett par utomhuskameror, som innan låg på ena brytknappen.
Men jag hör vad du säger, nu har jag bytt :)
Eluttag under installation med synliga kablar och kopplingsklämma på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Så här borde gå att göra?
Svarta är fas som Kommer nerifrån i kontakten:
[bild]
Går vidare till annat här:
[bild]
Dit går även grön som jag vill bryta.
Sen går vit hit:
[bild]
Som då verkar vara en fas till som jag vill konstant ström på.
Kan jag vara på rätt väg?
Det ser rimligt ut.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Jag löste det, plus några till lite mindre ologiska kopplingar.
Tack för era bollplank :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut förutom att du satt tändtråden på "fel" utgång. Konsekvensen blir att vippan står åt fel håll när lampan är tänd (om man monterar brytaren åt rätt håll), men det är skitsamma egentligen
 
Bowman
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ser bra ut förutom att du satt tändtråden på "fel" utgång. Konsekvensen blir att vippan står åt fel håll när lampan är tänd (om man monterar brytaren åt rätt håll), men det är skitsamma egentligen
Ja det var inget jag tänkt på. funkar bra nu. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.