Jag har ett felaktigt monterat spångolv på övervåningen (ej limmat mot bjälklag och skarvar utan regel under). Jag ska lägga spårade skivor (golvvärme) istället, men jag funderar på att lägga tillbaka de gamla spånskivorna som underlag och som extra stabilitet (vändskivorna ska ju ändå ha en extra regel under sig), bygghöjden är inget problem, det är en helt oinredd övervåning med god takhöjd.

Ska man hel-limma mellan skivorna eller hur gör man där?
Behöver man ändå cc 300 på bjälklaget under klinkers?
 
Du behöver inte limma mellan skivorna, men det skadar inte.

Och man behöver inte 300 c/c för klinkers. I och med att keramiken ändå inte kan läggas direkt på spånet, utan behöver avjämningsmassa (minst 12 mm) eller en hellimmad formstabil golvskiva som underlag, så får man ändå en böjstyvhetsförstärkande effekt. Upp till 600 c/c går bra.
 
Så det är egentligen bara viktigt att limma första lagret mot bjälklaget?
 
Limma mot bjälklag gör man för att det inte skall bli knarr. Inget måste att limma.
 
Linnex skrev:
Limma mot bjälklag gör man för att det inte skall bli knarr. Inget måste att limma.
I min värld ska det inte knarra, alltså är det ett måste att limma. :)
Men det är ingen risk för knarr mellan skivorna?
 
Jag har dubbla spån i badrummet. Där har jag inget knarr.
Är du orolig så borde det väl fungera att lägga underlagsform eller papp. Samma man har under laminat/parkett.
 
Att limma mot bjälklaget fyller även funktionen att öka böjstyvheten i konstruktionen.

Jag bedömer att risken för knarr mellan skivorna är obefintlig.
 
jon_h skrev:
Att limma mot bjälklaget fyller även funktionen att öka böjstyvheten i konstruktionen.

Jag bedömer att risken för knarr mellan skivorna är obefintlig.
Du bör nog limma skivor på båda sidorna för att drastiskt öka böjstyvheten. Enbart skivor på en sida limmad/olimmad tror jag inte gör så mycket.
 
Visst gör det det. Du höjer i praktiken bjälkarnas höjd med 22 mm (visst, golvspånet är inte lika drag- och tryckstabilt som virke, men det har avsevärd effekt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.