Börjat planera kring att bygga en dubbel carport, mått ca 6x5 meter.Tanken är ett penkelt pulpettak av plåt. Bygget kommer att vara helt fristående. Det jag funderar på är om det kommer gå att bygga på endast 8 stolpar, dvs utan den i mitten. Kan nämligen ge mig på att jag inom en vecka skulle ha virat en dörr runt den stolpen.

Vilka delar bör vara i tryckt trä? Stolparna så klart, men även takbalkar? Blir det för övrigt ett problem att hitta balkar som är 6 meter? Vad jag minns har bauhaus bara lämpliga dimensioner i 5.4 m
 
Behöver verkligen stolparna (som jag förutsätter är limträ) vara tryckimpegnerade? Ska dom inte stå under tak?
Borde väl räcka med syllisolering/syllpapp om dom skall stå dikt an mot någonting där fukt kan krypa upp?

Utifrån hur du frågar, misstänker jag att du menar "limträ" när du säger "tryckt trä"... fast jag kanske är mer trögfattad än vanligt idag :)

Hur som helst är det nog svårt att komma undan limträbalkar i stolpar och bärlina när man bygger carport (om du inte har tillgång till väldigt billiga stålbalkar t.ex.).

För att få bättre hjälp (av folk som är mer kunniga än jag), behöver du nog dessutom precisera vilken typ av tak du tänker dig (tegel, plast, plåt, råspånt etc). Taklutning behövs nog också, men jag förutsätter att det är i Skåne det skall byggas.
 
Redigerat:
Tack för svar.

Nej, jag menade tryckimpregnerat typ http://www.bauhaus.se/tryckt-hyvlad-fasad-95x95mm.html
Fast det kanske är för klent och det krävs limträ? Klart der ska stå under tak, men de står ju nästan på marken. Fast det räcker kanske med syllpapp.

Plåt eller plasttak blir det, har inte beslutat, men jag antar att jag bör välja det lättaste alternativet om jag vill undvika mittstolpe.

Det är i Skåne, ja. Lutning på 100 mm, vilket blir 5% borde väl duga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.