Hej!

Nu är det dags att starta en tråd med mitt nya projekt efter att bryggan faktiskt är helt färdig! Läs gärna den tråden här;https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-bygge-av-brygga-och-stenkista.251671/

Nu blir det en carport för 2 bilar! Jag har läst och läser trådarna som finns på forumet och efter att ha samlat information har jag nu bestämt mig för att bygga en egen carport i lösvirke.
Måtten är 7,2 x 6,5m, så den blir rätt stor men när den väl är färdig så kommer jag nog tycka att den är liten :)

Började redan för några år sedan att göra i ordning en parkering där jag nu ska bygga. Marken lutade och jag ville höja hela nerfarten samt parkeringen för att få en bra nivå med tomten.
Har schaktat ur i slänten och börjar med en minigrävare att plocka upp sten för att använda till stödmuren.
Jämnade också av marken så gott det gick, men det var berg ca 30cm under vilket gjorde att jag valde att fylla upp marken istället för att spränga.
Blev att använda en liten större maskin för att samtidigt dra in kommunalt vatten och lägga ner elkabel till ny central.
 
  • Minigrävare på en utjämnad byggarbetsplats med stenar och naturen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd byggarbetsplats för en carport med nivellerad mark och en vit staketsektion i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En schaktplats med en gul Volvo grävmaskin, stenar och uppschaktad jord, förberedelse för bygge av carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Eftersom marken skulle höjas så grävde jag inte ur så mycket utan lade markduk och påbörjade med bärlager 0-32. Självklart i värsta spöregnet vilket blev väldigt kladdigt på nerfarten och där jag grävt.
Totalt 3 bilar med 0-32 och det kan jag säga, att lägga ut det med skottkärra och spade gör jag inte om! Det gick knappt att skotta och att det var tungt kan nog alla räkna ut :)
 
  • Markduk utlagd på ett uppgrävt område framför ett hus i skogsmiljö, i förberedelse för ytterligare bärlagerarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markduk och grushög framför hus under byggprojekt med höjning av marknivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stort grushög och en stenmur på en anläggningsplats under byggprojekt, verktyg och skottkärra i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
Paddade i omgångar och toppade slutligen med 0-8.
Stödmuren tog också sin tid av massa staplande och städande av småsten men blev ganska bra tillslut, förutom på mitten där det blev för mycket småsten.. Någon dag får man kanske ta tag i det också :)
Jag har inte så många bilder som visar när muren blev färdig, men det här var 2014 och nu i våras så bestämde jag att bygga carporten.
Berget som jag fyllt upp emot längst in mot skogen visade sig vara ivägen och om det sprängdes bort skulle jag få in carporten 2 meter till vilket är en hel del!
Sagt och gjort, fram med en cobra :D
 
  • Nybyggd stödmur av natursten i olika storlekar med ofärdig yta och byggmaterial synligt på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrutrustning för bergssprängning mot skogsbakgrund med krossad sten och en gul flaska i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Insåg rätt snart att lösa detta med en cobra var bortkastad tid, så jag tog hjälp av en firma! Och jösses vilka bitar som kom loss! Blev perfekta för att fortsätta min stödmur!

Fortsättning följer!
 
  • Grävmaskin som arbetar med att bryta loss stenar vid ett byggprojekt nära en trähusvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora stenblock och grushög i en trädgård, material för att bygga en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora stenblock och grus på en byggplats, avsedda för användning i en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora stenblock och grushög i trädgård som används för att bygga stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenhög och stora stenblock på en byggarbetsplats som kommer att användas till en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Allt detta för att du behöver mer sten till bryggan?

Kommer att bli kul att följa även detta bygge.
//Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Allt detta för att du behöver mer sten till bryggan?

Kommer att bli kul att följa även detta bygge.
//Mathias
Haha ja det är faktiskt den där högen som nu ligger i bryggan, en stor del iaf ☺
 
Efter detta så började jag måtta lite för hur stor carport jag kunde bygga på grusplanen. Kom då fram till 7,2x6,5m och att den skulle byggas på plintar. Jag tänkte först gjuta en sula men med tanke på hur mycket betong och armering som skulle behövas föll valet ändå på plintar.
Började med att grovmarkera med sprayfärg vart det skulle schaktas och därefter satte jag upp profiler för att kunna snöra ut exakta mått.
Så dags för att gräva sönder min fina grusplan!
Utschaktad grusplan med synligt berg och högar av schaktmassor vid förberedelse för byggnation av carport på plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd grusplan med synligt berg och högar av schaktmassor förberedd för bygge av carport på plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man också att det var berg ett par decimeter under gruset eftersom jag valde att fylla upp i nivå med berget istället för att spränga.
På andra sidan blev det lättare att gräva men längst in påträffades även berg.
Utgrävningsplats för carport med högar av schaktmassor, exponerat berg och synlig grusplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde ut så pass att berget kom fram då alla plintar på denna sida måste dubbas och gjutas.
Grävd grusplan med synligt berg och schaktmassor för förberedelse av carportplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusplan med uppmärkta ytor för schaktning, stora stenblock och högar av grus i förberedelse för carportbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den här sidan kommer jag att använda 3st färdiggjutna plintar och den längst in kommer gjutas.
Gjuter också en i mitten i bakkant för att ha något att stötta penelen vid spikning.
Totalt blir det alltså 9st plintar varav 6st dubbas i berg och gjuts!
Schaktad grusplan med synligt berg, grävmaskinsdelar, högar av grus och sten, markerad för byggnation av carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckades få fram och sortera ut 0-32 från tidigare fyllnaden som sparas till återfyllnaden och endel av schaktmassorna som ligger i mitten får fraktas bort.
Det är gammal sjöbotten dock väldigt hård men bitvis kladdig också och det vill man inte återfylla runt alla plintar med.
 
Gillar dit häbre, lite anorlunda. Fortsätt med mycket bilder. man blir lite inspirerad av att rita på sitt eget garage samt utbyggnad på ena huset.



//Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Gillar dit häbre, lite anorlunda. Fortsätt med mycket bilder. man blir lite inspirerad av att rita på sitt eget garage samt utbyggnad på ena huset.



//Mathias
Tackar! Ja härbret är lite speciellt och där ska det bli snickarverkstad nertill till våren om tid finns. Har en fiolbyggarverkstad i mitt gamla föräldrahem som jag tänkte flytta dit☺
 
bygger du fioler också´?
kul med lite udda hobbys.
//Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
bygger du fioler också´?
kul med lite udda hobbys.
//Mathias
Nä jag har faktiskt inte byggt någon själv ännu, men min morfar var en känd spelman där jag bor och han byggde fioler. Och ju äldre jag själv blir så börjar det bli mer intressant att bygga en egen, alla verktyg och material finns men sen är det ett svårt hantverk förstås:)
 
Efter att grävningen var färdig så började jag att bygga gjutformar och placera ut dom. Eftersom berget var lite ojämnt fick jag figursåga formarna och få det i våg. Lite pyssel men samtidigt roligt och inte särskillt svårt efter all figursågning på bryggan :) Trägjutform på ojämnt grävdt bergsunderlag med snören som markering och spikplugg för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd mark med trägjutformar anpassade och förankrade i ojämnt bergslandskap för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform placerad på ojämnt berg med vattenpass ovanpå för att säkerställa horisontell nivåering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform placerad på ojämnt bergunderlag med vattenpass för att säkra vågrätt position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad gjutform av trä på ojämnt berg, förankrad med spikplugg, vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform av trä på pall, omgiven av verktyg och byggmaterial på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde formarna 20x20cm och kapade höjden efter att dom kommit på plats och blivit invägda.
Sen förankrade jag formarna i berget med spikplugg för att förhindra att dom skulle glida iväg.
Gjutformar som är anpassade och förankrade på ett ojämnt bergsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägjutform för betong placeras på ojämnt bergsunderlag i en grävd arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform av trä anpassad och nivellerad på ojämnt bergsunderlag med synliga markeringar för exakt placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägjutform för betongfundament placerad på ojämn bergrund med stödbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutform av trä på ojämnt underlag med berg och utgrävning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform i trä anpassad till ojämnt bergsunderlag med vattenpass och verktyg på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnation av gjutformar på ojämnt bergsunderlag med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med nyligen grävd mark och gjutformar utplacerade i ojämn terräng, blandat med skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen som skulle byggas i det innersta högra hörnet blev lite svår eftersom den bitvis skulle stå på klacken och ändå fortsätta neråt.
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
murak
Trevligt! Detta ska följas!

Har du några skisser eller ritningar att dela med dig av redan nu eller ska publiken hållas på halster? :)
 
murak murak skrev:
Trevligt! Detta ska följas!

Har du några skisser eller ritningar att dela med dig av redan nu eller ska publiken hållas på halster? :)
Här är en bild från ursprungsritningen som jag började med inför bygglovet. Dock så kommer jag inte använda ribbor på den norra väggen. Blir antingen helt stängd med panel alt panel med ljusinsläpp en bit upp. Jag har inte bestämt mig ännu, men det driver in en hel del snö från det hållet:)
Arkitektonisk ritning visar olika fasader och sektion av ett hus samt en planvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så var det dags att blanda betong och gjuta plintarna! Webers betong och elvisp i stor murarhink gick utmärkt:) Fick hjälp den här dagen med att armera och gjuta alla 6 plintarna. Det tog hela dagen med att borra, vika armering, borra för armeringen och i med ankarmassa för att till sist gjuta.
Funderade länge på om formarna behövde hållas ihop mer än bara skruvad formplyfa, men eftersom dom är relativt korta så gjorde jag inte några ramar högre upp på formarna. Det gick bra!
Här är plinten som var lite klurig att göra formen till:)
Nybyggd träramp och gjutform för betongplint med stolpsko och armeringsjärn utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formbyggd plint med armering på en grusig mark med byggmaterial i förgrunden och stenröse i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd form för betongplint med armering och stolpsko, placerad på grusig mark med stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybetongerad plint med metallstolpsko och armeringsjärn i byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplint med stolpsko och armeringsjärn på en träform på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsplats utomhus med nygjutna betongplintar, armering, och formplyfa i ett naturligt terrängområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybetonggjuten plint med armering och stolpsko i en röd träform på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde också ner stolpskor 90mm vilket jag i efterhand ångrade. Om jag hade gjort om det idag så skulle jag välja en annan lösning än den sko jag valde. Något som är mer stummt men det här fungerar ändå, det är bara så att man ibland nojjar över saker som borde gjorts bättre eller starkare trots att det är tillräckligt hehe:)
Betongen fick brinna till dagen efter, då formarna skulle rivas, lite nervös att plintarna inte skulle bli snygga..
 
  • Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.