Vad händer om man har dubbel plastfolie?
I mitt fall ligger första lagret under glespanelen men när den kommer till gaveln går den rakt ut "på backen" tillsammans med glesen.
Detta innebär att det inte går att vika ner och få tätt i vinkeln mellan snedväggen ock gavelpartiet.
Nu hade jag tänkt att spika på bitar på takstolarna (en takstol in från gaveln) mellan glesen och på så sätt få en "sektion" tätad så att jag kan sätta ny plast. Denna kommer då ovanpå glesen och direkt bakom gipset.
Det går då att vika ner plasten i vinkeln mellan väggen och gaveln.
Jag kan också lägga in 25 mm isolering mellan de två plastlagren.
Kan man göra så här eller blir det problem?
Det blir ju inte diffutionstätt mellan det första plastlagret och gaveln, d.v.s. kall och fuktig luft kan ev. tränga in.
Å andra sidan borde det nya plastlagret förhindra att fuktig luft inneifrån tränger ut.
Vad kan hända mellan de två plastlagren?
Skall man rent av skära bort det första?
(Gud vad det blev komplicerat. Hoppas att ni förstår!)
 
Om det kommer in fukt som stannar mellan de två ångspärrarna så kommer den att mögla o kanske i framtiden att börja lukta. Om båda ångspärrarna är helt 100% täta (vilket de nästan aldrig är) så är det ingen större fara. Mitt råd är därför att skära mycket hål i det ena lagret för att undvika att fukten fastnar i väggen - eller skära bort det lagret där det är dubbelt. Fukten måste kunna vandra åt ett håll åtminstonde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.