Eviga frågan som snart kanske inte får vara en fråga längre då dom försöker få lag på att det enbart ska finnas dubbfritt.
Men, denna vintern kan vi fortfarande välja och det är lika svårt nu som gångerna innan.
Jag är frestad att pröva dubbfria. Det som får mig att tveka är min uppfart samt en iskurva vid tomten.
Enligt Folksam så är rådet dubbfritt om man bor i mellansverige samt har antisladdsystem och inte är den som panikbromsar. Med antisladdsystem så är odubbade oftast bättre rentav. Dom menar att det inte finns någon statistik som visar att friktionsdäck har varit orsaken till olyckor.
http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/bilsakerhet/1.91156
Men jag vet inte... Ruskig iskurva utanför tomten. Några meter uppfart som jag inte orkar skotta så ofta. En 5minuter raksträcka mellan mig och jobbet där hårda vindar blåserupp snö.
Men i övrigt så kör jag på fint plogade vägar och sådär så.. mja.. vore ju trevligt med tyst och fin färd..
Hur kommer ni resonera inför denna vintern? Tror ni det blir mycket snö eller tö?
Jag står i valet mellan
* Goodyear UltraGrip Ice 2 (friktion)
* Nokian Hakkapeliitta 8 (dubb)
Men, denna vintern kan vi fortfarande välja och det är lika svårt nu som gångerna innan.
Jag är frestad att pröva dubbfria. Det som får mig att tveka är min uppfart samt en iskurva vid tomten.
Enligt Folksam så är rådet dubbfritt om man bor i mellansverige samt har antisladdsystem och inte är den som panikbromsar. Med antisladdsystem så är odubbade oftast bättre rentav. Dom menar att det inte finns någon statistik som visar att friktionsdäck har varit orsaken till olyckor.
http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/bilsakerhet/1.91156
Men jag vet inte... Ruskig iskurva utanför tomten. Några meter uppfart som jag inte orkar skotta så ofta. En 5minuter raksträcka mellan mig och jobbet där hårda vindar blåserupp snö.
Men i övrigt så kör jag på fint plogade vägar och sådär så.. mja.. vore ju trevligt med tyst och fin färd..
Hur kommer ni resonera inför denna vintern? Tror ni det blir mycket snö eller tö?
Jag står i valet mellan
* Goodyear UltraGrip Ice 2 (friktion)
Testvinnare 2014 i Finska Tekniikan Maailma september 2014.
Goodyear ultragrip ice 2 är ett nordiskt friktionsdäck vilket gör det till ett bra däck i nordiska vinterförhållanden. Däcket är mycket tyst och är gjort på en mjukare gummiblandning för ökad komfort. Mönstret i däcket är utvecklat för att trycka undan vatten och ge bättre grepp på vintern.
* Rullmotstånd: B
* Grepp i vått: B
* Ljud: 65dB
* Nokian Hakkapeliitta 8 (dubb)
Testvinnare 2013! [ViBilägare + AutoMotorSport september]
Nokian Hakkapeliitta 8 är ett dubbat vinterdäck till personbilar. Däcket har utvecklats för våra nordiska vinterförhållanden med ett enastående grepp på is och snö. Förutom det är Hakkapeliitta 8 väldigt miljövänlig med låg slitagenivå och lågt rullmotstånd. Med sin unika dubbplaceringen såsom det symmetriska däckmönstret har vinterdäcket överlägsen broms- och accelerationsgrepp samt bättre slitstyrka och körkomfort. Gummiblandningen har utformats speciellt till nordiska körförhållanden och med många lameller såsom bromskraftförstärkare är inbromsningen säker på alla vintervägar.
Hög körkomfort.
Excellenta bromsegenskaper.
Enastående grepp på is och snö.
Norge var tveksamma på godkänna dessa, men dom har fått dispens för att få rulla som dubbat
Redigerat:
Jag väljer dubb.
Orsaken är enkel. Det farligaste väglag man kan råka ut för på vintern är blankis och då funkar inte dubbfritt. Min och familjens trafiksäkerhet går före komfort, kostnad, bekvämlighet och miljöhänsyn.
Orsaken är enkel. Det farligaste väglag man kan råka ut för på vintern är blankis och då funkar inte dubbfritt. Min och familjens trafiksäkerhet går före komfort, kostnad, bekvämlighet och miljöhänsyn.
"Om man inte är den som panikbromsar"
Vad är det för idiotkommentar från folksam.
Jag skulle vilja se den som inte panikbromsar när ett barn springer ut framför bilen.
Eller när bilen med dubbdäck framför plötsligt bromsar hårt en morgon med blixthalka.
Men det är klart, jag förmodar att den som inte panikbromsar klarar sig fint utan bilbälte och airbags också...
Vad är det för idiotkommentar från folksam.
Jag skulle vilja se den som inte panikbromsar när ett barn springer ut framför bilen.
Eller när bilen med dubbdäck framför plötsligt bromsar hårt en morgon med blixthalka.
Men det är klart, jag förmodar att den som inte panikbromsar klarar sig fint utan bilbälte och airbags också...
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag är för dålig bilförare för att välja dubbfritt...
När jag sätter mig i bilen kör jag oftast ca 25 mil under väldigt skiftande förhållanden, det kan vara torrt och fint i Stockholm, snöstorm i Västerås och isbelagd väg i utkanten av Kilsbergen. Så jag väljer att ha dubbat. Skulle jag, bara köra i Stockholm och kunna välja att ställa bilen hemma de värsta dagarna skulle jag kunna tänka mig dubbfritt.
Jag köpte nya däck för ett par år sedan, Nokian Hakkapeliitta 7. Jag upplever dem som ganska tysta för att vara dubbdäck. Och måste säga att de är snåla. Bensinförbrukningen är samma som med mina sommardäck.
När jag sätter mig i bilen kör jag oftast ca 25 mil under väldigt skiftande förhållanden, det kan vara torrt och fint i Stockholm, snöstorm i Västerås och isbelagd väg i utkanten av Kilsbergen. Så jag väljer att ha dubbat. Skulle jag, bara köra i Stockholm och kunna välja att ställa bilen hemma de värsta dagarna skulle jag kunna tänka mig dubbfritt.
Jag köpte nya däck för ett par år sedan, Nokian Hakkapeliitta 7. Jag upplever dem som ganska tysta för att vara dubbdäck. Och måste säga att de är snåla. Bensinförbrukningen är samma som med mina sommardäck.
Bromssträckan är något längre för dubbdäck på asfalt men betydligt bättre på blankis. Jag har kört 10.000 tals mil både dubbfritt och dubbat och jag väljer dubbat utan tvekan av just de anledningar som pelpet och thomasx skrev.
Rallybilar har väl inte dubb utan anledning?
Största nackdelen är att du inte får åka dubbat i tyskland. I norge ska man betala "piggdekkgebyr", men det är dels överkomligt, dels har jag aldrig varit med om kontroller så länge du bara passerar på lederna.
Jag kör uteslutande på hakka, dock tycker jag inte det är värt att lägga de extra slantarna som de nya versionerna kostar.
Rallybilar har väl inte dubb utan anledning?
Största nackdelen är att du inte får åka dubbat i tyskland. I norge ska man betala "piggdekkgebyr", men det är dels överkomligt, dels har jag aldrig varit med om kontroller så länge du bara passerar på lederna.
Jag kör uteslutande på hakka, dock tycker jag inte det är värt att lägga de extra slantarna som de nya versionerna kostar.
Redigerat:
För den som bor i tätort gäller dubbfritt. De senaste 10 åren har det varit två gånger jag saknade dubbarna, men det var ju bara att sänka farten.
Dubbdäck förstör vägarna och tar enligt vissa rapporter flera liv än de räddar.
Dubbdäck förstör vägarna och tar enligt vissa rapporter flera liv än de räddar.
Eller som trafikverket så fint sammanfattade det:haavard skrev:
"Om en bilägare inte avser att använda bilen vid halt väglag, förefaller
inte typen av vinterdäck vara betydelsefullt"
Ovanstående är en av slutsatserna i en studie av Trafikverket och KI mfl. Undra hur lång tid det tog för den samlade kompetensen att komma fram till att risken för att köra i diket är liten om bilen inte används.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 252 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 252 inlägg
Inget fel på dubbfritt så länge det inte är blankis. Men eftersom jag inte själv bestämmer var blankisen ska finnas väljer jag att köra med dubbdäck.
Kompromissar inte med säkerheten sen får miljömuppar och andra okunniga säga vad dom vill. Mängden ej underbyggda påståenden och desinformation avseende dubbdäckens miljöpåverkan är bara tröttsam.
Kompromissar inte med säkerheten sen får miljömuppar och andra okunniga säga vad dom vill. Mängden ej underbyggda påståenden och desinformation avseende dubbdäckens miljöpåverkan är bara tröttsam.
Folksam kanske avser den grupp bilförare som ALLTID panikbromsar, oavsett om det är panik eller inte......thomasx skrev:"Om man inte är den som panikbromsar"
Vad är det för idiotkommentar från folksam.
Jag skulle vilja se den som inte panikbromsar när ett barn springer ut framför bilen.
Eller när bilen med dubbdäck framför plötsligt bromsar hårt en morgon med blixthalka.
Men det är klart, jag förmodar att den som inte panikbromsar klarar sig fint utan bilbälte och airbags också...
Sedan förra vintern har jag Hakka dubbat på ena bilen och UGice dobbfritt på den andra. Båda alternativen funkar väldigt bra även utanför tätort och hakka däcken har jag bara för att jag råkade hitta en uppsättning hjul i nyskick för småpengar.
Kört odubbat de senaste vintrarna. Kör i snitt mellan 3-4000 mil per år. Valt odubbat pga komforten (mindre oljud) samt pågrund av att jag ofta behöver kära inne i Stockholm och var trött på att behöva undvika hornsgatan. Men jag hade inte kört vidare på dubbfritt om jag inte kände mig trygg. Hittils inga överraskningar och alltid tagit mig fram och fått stopp på bilen i tid.