Har ni någon erfarenhet av DUAB's italienska kompressorer. Har funderingar på en (400 volt) men vet inte så mycket om dom. (kompressorerna !!! )

Någon som köpt en? Bra eller dåligt köp?

Kan tyvärr ej direktlänka till tryckluftsidan hos DUAB, men vänsterklicka några gånger så ordnar det sig. :)
 
Jag har en, deras 4hk med 100-liters tank som går lös på 3750kr, och de snart 2 åren jag haft den har den brummat och gått till full belåtenhet. Hur bra den egentligen är får man väl se på en 15-20 år, men jag ser då inget idag som får mig att tro att den skulle vara avgjort sämre än konkurrenterna i prisklassen runt 5000kr. Jag har den ståendes i ett rum bakom garaget och sen har jag ett litet rörsystem in till själva garaget så jag slipper oljudet och den förlorade golvytan en placering där skulle medföra.
 
Är det den här du menar? Den verkar vara exakt lika på data som utseende sånär som färg och remskyddet som min Biltema kompressor. Den är jag iaf helnöjd med. Inte omöjligt att Biltema köper av dom här under eget märke.

Eller menar du nån annan modell?
 
Snorunge skrev:
Är det den här du menar? Den verkar vara exakt lika på data som utseende sånär som färg och remskyddet som min Biltema kompressor. Den är jag iaf helnöjd med. Inte omöjligt att Biltema köper av dom här under eget märke.

Eller menar du nån annan modell?
Jomen, den första du nämner är den jag är ute efter (samma som Gilbert skriver om). Låter ju bra både va du å Gilbert säjer här, priset på DUAB är helt okay för en såpass kompr tycker jag. Lutar alltmer åt en dylik pjäs.

Tackar för svaren Gilbert å Snorunge :)
 
A
Jag tycker inte Duab-kompressorn ser likadan ut som Biltemas, åtminstone ser kompressorblocket inte likadant ut om man tittar noga. Duab:s kompressorblock är däremot med stor sannolikhet ABAC-block, dvs samma kompressorblock som till Julas kompressorer. De ser exakt likadana ut, och har samma beteckningar och t.o.m. etiketterna sitter på samma ställen. Det som skiljer är dock tryckströmbrytare, motorn, remskydd och eventuellt också trycktanken. Duabsäljaren protesterade heller inte när jag sa att det vara samma block på deras kompressor som på Julas.

Jag har både en Duab-kompressor och en ABAC och båda fungerar alldeles utmärkt och har gjort så i flera år, ABAC-kompressorn har jag haft i 3 år Duab-kompressorn är nog 7-8 år.

Vissa av Duabs lite större kompressorer har Balmablock som är något bättre än ABAC-blocken, och lite dyrare. Balma-blocken görs av ABAC och ABAC ägs av Atlas Copco för den som är intresserad.
 
Jag har en kompressor från DUAB (5,5hk/610minutliter/200liters tank) som jag haft sedan 1999.

Den har jag haft i en motorklubbs lokaler hela tiden så den har fått arbeta mycket, både med blästring och annat och den har tuffat och gått hela tiden utan att knorra en enda gång.

Enda nackdelen är att den väsnas en hel del, men det gör väl alla stora kolvkompressorer.
 
Idel goda omdömen, skönt å höra. Nu är det så gott som klubbat....alltså att det blir en DUAB kompressor.

Tack igen alla som svarat. :)
 
Jag har svårt för att handla på DUAB sedan en dryg smålänning (eller skåning -det kvitttar vilket) kallade mig "lille vän". Något fel på min Drift-Air kompressor är det emellertid inte.
 
mattiasp skrev:
Jag har svårt för att handla på DUAB sedan en dryg smålänning (eller skåning -det kvitttar vilket) kallade mig "lille vän". Något fel på min Drift-Air kompressor är det emellertid inte.
Håhå mattiasp, inte svårt att begripa vem det va som kallade dig "lille vän". Måste absolut ha varit vd'n själv, han hade ett lite lustigt sätt, men han verkade iaf väldigt kunnig inom kompressorer, faktiskt.

Nåväl, jag köpte mig en Drift-Air som jag så här långt :)D) är helnöjd med.
Har inte mer än 6 mil till DUAB, så det blir nog fler resor dit så småningom, de har en hel del billigt på lager......och dyrt med för den delen, det gäller som alltid å jämföra.

Schysst av er alla som svarade. :)
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Bara att åka å lyssna på VD'n är en upplevelse, en riktig fräning! Fråga han om han säljer mycket prylar.

Jag har fräs, kompressor. tvätt, högtryckstvätt, elverk och bandsåg från DUAB. Helnöjd med allt. Nu har högtryckstvätten 7 år gammal frysit sönder (mitt fel) och de har faktiskt reservdelar på lager! fränt..
 
Jag har också blivit kallad för "lille vän" av DUAB gubben.
Han har ett extremt sätt, antingen så tar man det och köper bra o billiga grejer, eller också handlar man någonannanstans.
Jag och gubben i västervik eller vad det heter blir kanske aldrig polare, men handla av honom kommer jag att göra igen!
 
Jag köpte en migsvets av DUAB för många år sedan,enligt gubben så hade färgen inte ens torkat så nyinkommen var den.
Han är säkert kul i 5 minuter....ryser vid tanken att behöva jobba med honom varje dag!
 
Har nu efter många om och men, jämnförningar äntligen bestämt mig gör att investera i en 5,5hk kompressor.
Jag har kollat DUAB-huset och deras kompressorer ligger väldigt bra i pris tycker jag. Har inte kunnat googla fram något negativt om dem heller (för bra för att vara sant?!)

Har kollat in två olika alternativ hos dem:

Kompressor 1: Verkstadskompressor DA CT 5,5/580/200
En 5,5hk med ABAC block och 200liters tank, levererar 495liter/min Pris: 6995kr inkl moms

Kompressor 2: Verkstadskompressor DA CT 5,5/581/200 NS39 Balma
Också en 5,5hk med 200liters tank som levererar 490liter/min. Hittills ganska lika, det som skiljer är att denna har ett Balma NS39 block Pris: 8725kr inkl moms

Frågan är om det är värt 1730kr att få ett Balma blick istället för ett ABAC block?

Även verktygsboden har en liknande kompressor: http://verktygsboden.se/kolvkompressorer/kompressor-55-hk-150-l
5,5hk, 500liter/min men med 150liters tank och ett pris på 10519kr

Är det så att DUAB har mer kompressor för pengarna, ett bättre pris och större tank?

Andra förslag välkomnas, skulle även vilja höra hur era Drift-air kompressorer från DUAB har fungerat nu när ni haft dem i några år :)
 
Vet inte med just kompressorer men DUAB brukar ligga bra till prismässigt. Rejält billigare än JULA på en del identiska grejjor, bland annat en spånsug i 2500-3000 kr klassen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.