Kommer flyytta till ny kåk om ett tag och har börjat handla på mig Teletec prylar.
Kommer köra nya NEO larmet och köra en del detektorer och brandvarnare trådlöst då vårt nya hus är totalrenoverat och det går inte att få till kablar på ett snyggt sätt.

Är det någon som har testa dom trådlösa pryylarna till NEO larmet?
Erfarenheter, syynpunkter?
Pratade med Teletec och dom sa att räckvidden skulle vara riktigt gryym på dom, någon som har erfarenheter av detta?


Tanken är att ha en knappsats precis innanför huvuddörren in i huset. Kanske kan jag dra kabel till denna men ej säkert så planeringen är en trådlös display.
Om jag har fattat det rätt då så kan den endast tillhöra ett larmområde?

Den medföljande displayyen som har den trådlösa sändaren inbyggd är tänkt att sitta inne i huset vid en dörr som leder ut i garaget.
Tanken är att man skall kunna larma på och av garaget från denna inne i huset.
Om jag låter den tillhöra larmområdet för garaget vi säger att det är område 2, kan den då kommunicera med trådlösa enheter som jag vill använda i larmområde 1?
Eller måste den displayen vara global och tillhöra alla larmområdena då?

Har idag ett PC1864 i det huset vi bor i och där har jag satt in en LCD display från Teletec och denna är riktigt smidig att få översikt på dom olika larmområdena.
Har aldrig blivit klok på hur man gör detta på en vanlig knappsats display?
Någon som vet detta?

Sen är tanken att allt i garaget och några saker i huset kommer bli trådat.

Sen i det nya huset så kommer vi ha ett stort skjutparti som är motbaksidan på huset, har ni några ideer hur jag skall larma på ett bra sätt här, speciellt om jag vill kunna gå upp på toa på natten.
 
K
Se om jag minns rätt. Annars får ni rätta mig. En global manöverpanel visar status för alla områden i globalt läge. Däremot måste den kopplas in på rätt område gör att styra det. Kanske inte helt smidigt när det gäller handhavande.
 
K
Sen har jag gör mig att en trådlös MAP inte kan vara global. Men kolla i manualen det kan vara ren inbillning.
 
K
När det gäller det trådlösa funkar mina klockrent. Men det är inga större avstånd att tala om.
 
K
Sen tänkte jag (blir många inlägg om man tänker långsamt 😉 ) om du har genomgång till garage från bostadsytan ser jag inget syfte till att ha det på ett separat område från resten av huset.
 
Tack för svaren.

Helt trådlös Map kan endast tillhöra ett område, det såg jag på teletecs sida och det är ok.
Det jag tänker mer på är om jag har en trådad Map med trådlös sändare/mottagare i som pratar med alla mina deckare. Om dom deckarna tillhör larmområde 1 medans map'n ligger på larmområde 2. Funkar det då eller map'n måste tillhöra samma område som deckarna för att kunna kommunicera med dom?

Jag vill gärna ha garaget som ett eget larmområde då det är på 130m2 och har en massa dörrar in och ut och sitter man inne i huset så vill jag kunna ha det larmat för sig själv. Så därför tänkte jag ha det som larmområde 2 och sätta en Map på insidan i boningshuset vid dörren ut till garaget. Sen kommer där bli ytterligare 1 Map till ute i garaget i andra änden.

Som jag skrev innan så har jag idag i mitt nuvarande huset den nya DSC touch displayen till mitt PC1864 och den är rätt smidig att kunna växla mellan dom olika larmområdena på.
Frågan är kan man föra så på dom vanliga Map displayerna till neo larmet med eller jag måste ha touch displayen då med?

Tack
 
K
Den trådlösa funktionaliteten i MAP:en fungerar med alla områden oavsett map:ens områdestillhörighet.

Nu får du ju självklart designa ditt system som du vill men är det inte bättre att sätta dörrarna i garaget så att du kan tillkoppla dem i bortaläge tillsammans med övrigt skalskydd? Så har jag gjort. Användbarheten för övriga familjen ökar då tycker jag. Då kan du gå in i garaget även på kvällen vilket jag ofta gör. Men som sagt så kan du dina behov bäst.

Den vanliga LCD-MAP:en kan flyttas mellan larmområden så vitt jag minns. Du ska inte behöva nån touch-panel. Hur smidigt det är vet jag inte.
 
K
LCD-MAP:en kan tillhöra ett omr. men "lånas ut" till ett annat omr. temporärt eller sättas global.
 
Toppen att den trådlösa funktionaliteten inte blir låst till ett område.

Tanken med garaget är att när jag är hemma i huset på kanske kvällen och rör mig i hela huset så har jag inget skalskydd på där medans jag har garaget fullt larmat. Är så lätt att man kanske får påhälsning i garaget när man sitter inne i huset, långsökt kanske men ändå. Så där av min tanken med 2 larmområden.

Har med fått det förklarat för mig att man skall kunna från en lcd-Map nå alla larmområdena.
Jag tänker att om jag sätter en Map till att vara global och jag har systemet inställt på 2 larmområden, hur vet den vilket område den skall larma av och på då? Får man någon fråga i displayen om detta?

Har aldrig sett ett neo system igång utan bara fått förklarat att det skall vara lite bättre i displayen än det gamla PC systemet.
 
K
Har inte använt systemet med mer än ett område så jag törs inte svara på det. Men jag har för mig att du måste välja område först.
Därav min åsikt om användarvänlighet i det dagliga handhavandet.
 
Tack och lite så jag med har erfarenhet av systemet. Därav min frågan med den trådlösa funktionaliteten om den alltid är global oavsett om map'n tillhör ett område.
För då är min tanke att den map'n som jag sätter i huset vid dörren ut till garaget kommer tillhöra larmområde 2 som är garaget och denna map'n kommer ha den trådlösa funktionaliteten för alla deckare som sen ligger på larmområde 1.
 
Kan man ha en larma på & av kod som stänger av flera larmområden samtidigt från en panel?
Typ som en masterkod av något slag?
Antar panelen måste vara global då?
 
K
Nej det kan du inte. Du kan däremot programmera att knappar är kopplade till de funktionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.