Hej.

Har nyligen installerat första steget i mitt larmsystem, ett DSC 1864 med både trådbundna och trådlösa detektorer.
Det var inga större problem att få fart på det även om jag tycker att logiken inte är helt intuitiv, men har man vant sig vid tänket så går det bra.

Jag har däremot problem med räckvidden på de trådlösa delarna.
En RFK5500 MAP står för den trådlösa delen av larmet och jag har två stycken trådlösa magnetkontakter samt två trådlösa IR-detektorer.
Samtliga trådlösa enheter rapporteras ha dålig mottagning, det händer tom att den trådlösa magnetkontakten som sitter på ytterdörren precis intill MAPen inte rapporterar att dörren öppnas/stängs.

Alla trådlösa detektorer utom en sitter på samma våningsplan i ett trähus, som längst är avståndet 8 meter, vad gäller entredörren som ej alltid detekteras som öppen/stängd är avståndet mellan detektorn och MAPen endast 50 cm.

Har försökt att se på MAPen om det finns ngn antennslinga som är skadad eller liknande men inte sett ngt.

Finns det någon som har en idé om vad som är problemet?

//Magnus
 
Hej,
Jag tycker nog att du ska reklamera MAP:en. Har iof aldrig jobbat med just den RFK5500, men med den gamla modellen samt fristående radiokort och aldrig haft de problem du beskriver (spec. med entrédörren).
 
Prova att flytta mappen längre bort från magnetkontakten, bör lösa problemet.
 
bootroos,
Där fick du med något jag hade förträngt. Kan ju bli problem med just sändare/mottagare för nära varandra och i nivåskillnad.

mjacobsson,
Varför inte använda knappsatssektionen om nu MAP:en sitter precis intill dörren och fälla in en MKT?
Fast jag tycker nog att du borde ha bättre mottagning, någon annan här på forumet som har erfarenhet av de nya RFK-Map'arna mot de äldre och de fristående, typ PC5132?
 
Glöm eventuellt det jag skrev...

Läste det som att BARA den närmsta MK hade problem med mottagningen, då kan detta lösa problemet med den, förmodligen inte resten.

Något som stör ut signalerna nära mappen? Annars bör du nog testa att byta.
 
bootroos skrev:
Prova att flytta mappen längre bort från magnetkontakten, bör lösa problemet.
Har lite ont om plats att flytta på MAPen utan att den kommer inom synhåll för en direktlarmande PIR...
Har däremot flyttat magnetkontakten så att den numera sitter horisontellt och "hela" 3 cm längre ifrån MAPen, därefter hade jag tio av tio tester med bra mottagning.

Men, som du lade till lite senare,de övriga trådlösa detektorerna har fortfarande dålig mottagning och där har jag inte så många andra placeringsalternativ. Den av dessa som sitter närmast MAPen sitter ca 3 meter ifrån.

Erikoolio skrev:
...
Varför inte använda knappsatssektionen om nu MAP:en sitter precis intill dörren och fälla in en MKT?
Fast jag tycker nog att du borde ha bättre mottagning, någon annan här på forumet som har erfarenhet av de nya RFK-Map'arna mot de äldre och de fristående, typ PC5132?
Jo, egentligen finns det ingen annan anledning än att det skulle bli en snabb och hyfsat snygg installation av just dessa detektorer. Huset håller på och renoveras och där det är renoverat (och även de ställen som inte är renoverade och estetiken inte spelar ngn roll) blir allting trådat. Att få ett inbrott mitt under renoveringen ökade dessutom på tidskravet.

Renoveringen av detta våningsplan där de trådlösa sitter är inte inplanerad förrän om kanske tre år framåt i tiden och då var tanken att köra trådlöst där så länge för att få ihop det snabbt och smidigt. Den framtida tanken är självklart att utnyttja knappsatssektionen för dörrens magnetkontakt.

Vad gäller störningar så har jag svårt att komma på ngt, DECT-telefoner och WLAN finns ju, har inte riktigt alla frekvenser i huvudet, men har för mig att inte ngn av de skall vara inne o härja på 433Mhz-bandet som larmets trådlösa del går på, eller?

Fick dessutom inatt (03:40 :mad:) ett trevligt uppvaknande av att sirenen drog igång, enligt MAPen så var orsaken fel på trådlös sektion (den magnetkontakt som jag ej flyttat). Efter öppning och stängning av dörren som denna magnetkontakt sitter på så återställdes larmet.

Kan larmet ha utlöst pga dålig mottagning?
 
fick dessutom inatt (03:40 ) ett trevligt uppvaknande av att sirenen drog igång, enligt mapen så var orsaken fel på trådlös sektion (den magnetkontakt som jag ej flyttat). Efter öppning och stängning av dörren som denna magnetkontakt sitter på så återställdes larmet.

Kan larmet ha utlöst pga dålig mottagning?
Har du provat byta batterier i detektorerna? Inte för att jag tror att det är lösningen, men mer för att utesluta detta. De batterier som följer med är inte alltid av högsta kvalité.

Exakt vilket fel fick du? "Sektionfel", kan orsakas av övervakningen av trådlösa sektioner.
Kolla i sekvens för radio [804] och undersekvens [81], default är 10 (10x15min=2,5h), prova öka den till t.ex. 14 (14x15min=3,5h).
Alternativt ta bort övervakningen helt på den sektionen tills du hittat en annan lösning så får du kanske sova i natt, [804] [82/83/84/85] beroende på vilket sektionsnummer mkt'n har.

Prova också att ta bort detekteringen av störsignaler,
[804] [90], tänd 7:an

Ingen av dessa åtgärder är optimal, men det är knappast optimalt att väckas av en sirén mitt i natten heller :rolleyes:
 
Erikoolio skrev:
Har du provat byta batterier i detektorerna? Inte för att jag tror att det är lösningen, men mer för att utesluta detta. De batterier som följer med är inte alltid av högsta kvalité.:
Nej, jag ska göra det, det känns ännu mer aktuellt efter nattens händelse

Erikoolio skrev:
Exakt vilket fel fick du? "Sektionfel", kan orsakas av övervakningen av trådlösa sektioner.
Kolla i sekvens för radio [804] och undersekvens [81], default är 10 (10x15min=2,5h), prova öka den till t.ex. 14 (14x15min=3,5h).
Alternativt ta bort övervakningen helt på den sektionen tills du hittat en annan lösning så får du kanske sova i natt, [804] [82/83/84/85] beroende på vilket sektionsnummer mkt'n har.

Prova också att ta bort detekteringen av störsignaler,
[804] [90], tänd 7:an
Man är ju sådär lagom sömndrucken vid den tiden på natten och med 110dB i öronen var inte alla sinnen på topp så jag vet inte exakta felet. ;)
Jag reagerade iaf på att panelen sade att det var fel på magnetkontakt köksdörr (som jag döpt den sektionen till) och inte att det var ett larm på sektionen.
Har redan stängt av övervakningen av just den sektionen innan jag drog till jobbet i morse.

(Upptäckte tack vare detta larm att min Windows Mobile-försedda telefon inte sänder DTMF så länge som sifferknappen hålls ned utan skickar bara en kort DTMF-ton. Därmed var det omöjligt att kvittera larmet över telefonen genom att skicka en ~1sek lång DTMF när centralen ringde upp mig med ett antal uppringningsförsök som följd... Ville inte ha fler icke-kvitterbara samtal under dagen ifall sektionen skulle fela igen så därför stängdes övervakningen av den sektionen av.)

Erikoolio skrev:
Ingen av dessa åtgärder är optimal, men det är knappast optimalt att väckas av en sirén mitt i natten heller :rolleyes:
Jag ska ta o höra med min ÅF vad den optimala åtgärden är i mitt fall. Prylarna har ju bara suttit uppe i drygt två veckor. Vill inte ha trådlösa detektorer som jag inte litar 100% på, då lägger jag hellre lite mer tid på att göra en snygg kabeldragning och ersätta de trådlösa sektionerna med trådade.

Apropå det, du som verkar insatt, vet du hur många sektionskort (PC5108) som man kan få in i kapslingen som tillhör 1864-kitet?
 
Sprang ut i boden o tittade, men jag hade ingen sån kapsling liggandes bara den lilla som följde med min PC1616.
Nån annan här på forumet som har i huvudet eller kan titta hur många sektionskort man får in i en PUC1-kapsling?

Glöm inte att fylla på med matningskort när det börjar bli många strömätande prylar.
 
Det går att montera upp till tre sektionskort i plåtkapslingen som medföljer 1864, men det börjar bli trångt redan med 1 kort och ackumulatorn, så det är inget jag rekommenderar.

Mycket mera lättmekat, och mindre kabeldragning om man sprider ut sektionskorten i varsin expansionskapsling det är en liten trevlig vit plastkapsling med sabotageskydd som kan monteras på distanser en liten bit från väggen så det är lätt att dra in kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.