Hejsan!

Har precis beställt ett DSC Neo larm och har läst lite om att man ska kunna använda fibaro rgbw och koppla till pgm och det jag skulle vilja få till är så jag primärt kan larma på via min vera 3 men även kanske få ut status från PIR för att tända/släcka lampor beroende på deras status men jag hittar ingenstans exakt hur jag ska koppla in rgbw relät samt ställa in pgmutgången för att kunna larma på den vägen.

Någon här som gjort något liknande ?
 
Jodå det är inga problem. Allt du beskriver går att programmera utan problem. Kan skriva en guide ikväll om jag hinner.
 
  • Gilla
kva och 1 till
  • Laddar…
Tar gärna emot den guiden när du hinner med att skriva den,ta det när du får tid och lust :)
Tack på förhand
 
K
Nu blev jag sugen på att skaffa min första Z-wave pryl.
Att dra igång ett borta-schema på lampor när man larmar på.
 
Tittade lite i manualen för Neo-larmet och vad jag kan se så kan inte tillkoppling av larmet ske via någon av de programmerbara (PGM) utgångarna.
Annars är det vanliga open collector-utgångar som sänker spänningen mot jord.
 
K
Nä, det är nog en zon du ska använda för att tillkoppla via något annat inte en PGM.
Kolla på Key switch. Kommer inte ihåg vad och vilken på rak arm.
 
Zon ska användas för att larma till/från. Vill du ha en blockeringsutgång från larmet används en pgmutgång.

Pgmutgångarna används också för att få återkoppling från dina pirar.
 
För till/frånkoppling via en zon:
*8 kod 001, bläddra till rätt sektion, sektionstyp 066 eller 067 beroende på om du vill ha växlande eller momentan förbikopplare. Klart.
 
Tack ska ni ha, ni har självklart rätt i att måste vara via zon jag kan koppla till larmet. Ska testa när jag fått hem grejerna :)

Ska jag använda en av OUT kopplingarna på rgbw relät och koppla till tex z1
Det verkar mest logiskt att använda OUT och inte IN för detta men jag kanske tänker fel?

Däremot för hämta status från pir via pgm så måste det väl bli till en IN på rgbw ?

god jul allesammans :)
 
Micke Fyhr skrev:
Tack ska ni ha, ni har självklart rätt i att måste vara via zon jag kan koppla till larmet. Ska testa när jag fått hem grejerna :)

Ska jag använda en av OUT kopplingarna på rgbw relät och koppla till tex z1
Det verkar mest logiskt att använda OUT och inte IN för detta men jag kanske tänker fel?

Däremot för hämta status från pir via pgm så måste det väl bli till en IN på rgbw ?

god jul allesammans :)
Stämmer bra. En utgång på din rgbw för att kunna påverka zoningången.

Rätt igen, pgmutgången för att påverka rgbwingången.
 
Jag har en RGBW-puck kopplad mot mitt SPC4320-larm och det fungerar klockrent! Däremot har jag inte någon till&frånkoppling via den bara status osv ...
ps. Jag har en HC2 men principen är ju densamma :)
 
Redigerat:
Micke Fyhr skrev:
Tack ska ni ha, ni har självklart rätt i att måste vara via zon jag kan koppla till larmet. Ska testa när jag fått hem grejerna :)

Ska jag använda en av OUT kopplingarna på rgbw relät och koppla till tex z1
Det verkar mest logiskt att använda OUT och inte IN för detta men jag kanske tänker fel?

Däremot för hämta status från pir via pgm så måste det väl bli till en IN på rgbw ?

god jul allesammans :)
Nu finner man sig själv sittande vid datorn så jag kan skriva några rader om programmeringen för pgm-utgångarna till ditt NEO.

Det du vill är att få en förändring över en specifik PGM-utgång när det sker rörelse vid en specifik sektion.

- Börja med att ta dig in i installatörsläge genom att trycka *8 INSTKOD
- gå in i PGM-programmering 009 och välj din PGM-utgång tex 037 för första utgång på ditt första hsm2208 utgångskort .
- ge pgm-utgången pgm-typen 200 för följer sektion.
- gå in i sekvens 011 och välj samma pgm-utgång, skriv in sektionsnumret du vill följa tex 001 för sektion 1.

Klart.
 
  • Gilla
Micke Fyhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.