Hej !

Jag vill inte behöva beta pengar till någon larm firma eller liknande som skall ta emot mina larm, och tänkte därför göra en egen lösning. Till Asterisk, en open source televäxek så finns det en modul som skall kunna hantera contact ID formatet. Så jag skaffade mig ett billigt voip abbonemang och kopplade min server mot det, sedan ringer mitt larm upp server och skall rapportera koden dit, men jag får det inte riktigt att fungera, handskakning verkar inte lira och jag vet inte om det blir något fel när den skall gå mellan voip och vanliga telefon nätet.

Om jag ringer upp med en vanlig telefon och trycker in lite siffror på måfå så fungerar det, men av någon anledning så börjar aldrig larmet att sända. Vet inte om det beror på att det blir något fel med handskakningen eller vad det kan vara, eller om man måste göra någon mer konstig inställning på själva larmet.

Om det är någon som är duktig på asterisk så finns det dokumentation här: http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+cmd+AlarmReceiver

När larmet ringer upp ser det ut såhär:
> AlarmReceiver: Setting read and write formats to ULAW
> AlarmReceiver: Answering channel
> AlarmReceiver: Waiting for connection to stabilize
> AlarmReceiver: Waiting for first event from panel
> AlarmReceiver: Sending 1400Hz 100ms burst (ACK)
> AlarmReceiver: Sending 2300Hz 100ms burst (ACK)
> AlarmReceiver: DTMF Digit Timeout on SIP/xxx.xxx.xxx.xxx
== AlarmReceiver: Incomplete string: , trying again...
 
Hej!

Jag hade väldigt mycket krångel med Asterisk och ContactID tills jag bytte från SIP till PSTN. Nu funkar allt...
 
PSTN, det är väl det vanliga analoga nätet?
Hur gjorde du då menar du ?
 
Hej, ja precis. Jag hade ett linjekort (FXS) för vanlig analog telefoni liggande. Efter det så fungerade det bra. Om du har ett linjekort (FXO) så behöver inte larmet någon telefonlinje utan det räcker med en sladd mellan larmet och Asterisk-datorn/linjekortet. Du konfigurerar Asterisk att svara på det telefonnummer som larmet ringer upp.
 
ah, ok, tyvärr så har jag ju inget sådant liggandes...
Du vet inte vart man kan få tag på något billigt ?

fast... Jag gör ju servern på en laptop, kan nog bli svårt att få in ett kort på en sådan. Man kan inte använda sig av ett gammalt analogt modem?

Annars så får väl filservern en roll till....
 
Det är väldigt stor skillnad hur signallering fungerar beroende på vilken codec som används. Jag försökte tex länge utan någon lycka att få fax att fungera med Digisip (numera bredband2) som operatör.
Senare skaffade jag ett nummer från Universal Telecom och där fungerar fax utmärkt genom Asterisk. Det borde vara liknande med Contact ID.
 
Mkt bra initiativ ni tar. Jag skall beställa ett DSC 1616 nu inom det närmaste och är ute efter precis samma funktion som ni berör i denna tråd. Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.

Ni diskuterar att skaffa antingen ett linjekort eller ett sip-abonnemang. Skulle detta fungera?

http://www.megaphone.se/html/produktsip.asp

Hur hade ni tänkt att länka samman asterisk med sms-funktion? Eller hade ni tänkt er ngn annan lösning?
 
Det finns en kommersiell tjänst som gör just detta -> http://larmat.se/
Vid larm så skickar den sms till X antal mottagare och hanterar bekräftelser från dessa osv. Tyvärr hanterar dom ingen signalering utan går bara på uppringande larmets telefonnummer vilket gör att man inte kan skilja på larmtyp eller bekräfta för larmet att samtalet tagits emot.

För att skicka sms använder jag http://worldtext.co.uk/

Huruvida megaphone fungerar med contact id vet man inte förrän man testat, du kan ju fråga dom om fax fungerar med deras tjänst tex.
 
ok. fiffig tjänst. Jag har mailat Megaphone för att se om deras SIP stödjer fax utan att ha fått något svar.

Däremot är jag nyfiken på vad kör mrfrenzy. Vad har du för OS? Vilken mjukvara tar hand om SIPsamtalen? Hur löser du kommunikationen från det att ett larm går och datorn tar emot det, till att det skickas ut ett SMS?
 
Jag har ingen sådan lösning ännu, kör med gsmsändare kopplad direkt till larmet.
Ovanståande hittade jag när jag letade lite men avfärdade pga nämnda brister.

Om jag skulle göra en egen så skulle det vara två servrar med olika sipleverantörer och nätleverantörer för redundans. Annars skulle jag inte kunna använda/sälja tjänsten med gott samvete.

Skulle behövas iaf 50 kunder för att gå runt.
 
Redigerat:
Kör på det..... jag kan sätta upp mig som testkörare ;-)

Tänkte att när larmet sedan är på plats kan man börja titta lite uppringningen och se vad man lyckas klura ut på egen hand (mest för att det är roligt) men givetvis en mkt värdefull funktion också.
 
Nja, det är alltså en viss investering och en rejäl månadskostnad. Och det finns redan en aktör etablerad. Dom flesta kunderna inser nog inte fördelen med redundans och möjlighet att särskilja larm och slippa kommfel.

Känns inte som någon marknad jag ska försöka slå mig in på ;)

I USA finns det flera aktörer som erbjuder detta med dom funktioner jag önskar, men där är ju också betydligt större underlag.
 
I usa lär det inte vara några problem. I sverige får man knåpa ihop det själv... ;-)

Nu har jag iallafall Asterisk Now installerat på en gammal burk och skaffat mig ett SIPnummer att testa lite med.

Har dock inte kommit någon vart än. Men ambitionen är dennsamma som det tråden berör. Ett sms med info om vad som larmar, eller samtal med vad som larmar.
 
Ojdå...
Har hänt lite i tråden sedan sist jag var in...
Mitt projekt ligger tyvärr på is, det känns som jag provat det mesta, utan att behöva göra några större investeringar, som att köpa linjekort och liknande.

Det man skulle kunna göra är väl att testa olika sip operatörer. Själv kör jag just nu med cellip, eftersom de hade en kontantkorts variant, där man slapp en fast månadskostnad.

chrsal, eller nån annan som försöker sig på detta får gärna berätta om sina resultat...
 
mr_look2: har du provat att skicka fax med ditt sipnummer? Om inte det går så funkar troligen inte contact id heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.