Hej!

Jag har ett trådat DSC larm med en PC1565 larmcentral. Larmet satt i huset när vi köpte det.

Bryggan för att ringa mobilt till larmcentral har lagt av och därför kopplar jag nu in en esp32 på kommunikationsbussen för att kunna styra larmet från HomeAssistant och skicka SMS etc om larmet går.

I samband med att jag testar detta har jag upptäckt att magnetsensorn till en dörr inte fungerar. Den rapporterar alltid att dörren är stängd. Den felande dörren är kopplad till zon2.

Jag har testat följande:
- Koppla om z3 / z2 (en annan dörr) för att säkerställa att ingången är hel. Det funkar.
- Skruva ur kablarna ur magnetsensorn i z2 - då tjuter knappsatsen för sabotage.
- Köpt ny magnetsensor och bytt ut den befintliga - ingen skillnad. Sabotagelarm när jag pillar på sladdarna, men alltid dörr stängd enligt larmpanel.

Jag har inte koll på hur motstånden skall sitta - men det ser likadant ut på denna dörren som övriga. ett i serie med slingan som sitter vid centralen, sedan ett som bryggar terminalena på magnetsensorn.

Vad är nästa sak jag borde testa för att förstå vad felet är? Tacksam för all hjälp!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken magnetkontakt är den gamla respektive nya?

Hur blir det om du ersätter magnetkontakten med två motstånd i rätt storlek och rätt kopplade?
Kolla bilderna i följande inlägg,
[länk]
Den gamla heter enligt en gammal sparad faktura MK440. Jag sökte likadan och köpte denna:

https://www.electrokit.com/magnetkontakt-nc/no

Stort tack för bilderna, det underlättar felsökningen. Ska testa med motstånden så snart jag fått i mig lite kaffe.
 
Skruvat bort magnetsensorn och lämnat motståndet i serie över kablarna. Dörr rapporteras som stängd av panelen.

En vit kabel med två blå trådar som är kopplade till ett motstånd, hålls upp framför en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog bort motståndet - då utlöstes tamper alarm på z2. Jag bekräftade det med (*2 #). Kortslöt trådarna istället:
Två blå och en vit avskalad kabel hänger löst från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren rapporteras som stängd, oavsett :(
 
MK440 är en magnetkontakt med sab.kontakt, men som finns i två varianter, utan/med inbyggda resistanser.
Elkopplingsschema för magnetkontakten MC440 med beskrivningar av olika varianter: med en eller två resistanser och med inbyggda resistanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://alarmtechglobal.com/en/img/cms/manuals/MC/se/MC440_se.pdf

Den nya magnetkontakten är en utan resistanser, så där måste man ha externa för att det ska bli rätt.

Man behöver även veta om det ät enkelballanserat eller dubbelballanserat, alltså om det är ett eller två motstånd.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Har du installatörskod så att du kan kolla hur det är konfigurerat? Du kan också kolla på de andra sektionerna.
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
MK440 är en magnetkontakt med sab.kontakt, men som finns i två varianter, utan/med inbyggda resistanser.
[bild]
[länk]

Den nya magnetkontakten är en utan resistanser, så där måste man ha externa för att det ska bli rätt.

Man behöver även veta om det ät enkelballanserat eller dubbelballanserat, alltså om det är ett eller två motstånd.
På denna dörr (och de övriga) ser det ut så här:
Elektrisk anslutning av en sensor med motstånd och flera ledningar monterade på en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tolkade det som att de gamla sensorerna inte hade inbyggda motstånd. I centralen sitter ett motstånd i serie i slingan (vet inte om det är det som innebär dubbelbalanserat?!)
 
tommib tommib skrev:
Har du installatörskod så att du kan kolla hur det är konfigurerat? Du kan också kolla på de andra sektionerna.
Jag har installatörskoden - 10 mil härifrån... Så hade hoppats på att lösa det utan. Mina multimetrar är även de på annan ort, men kanske kan låna av nån granne om det skulle behövas.

Men jag har tre dörrar som är kopplade likadant, så hoppas kunna lista ut det med hjälp av dem.
 
tommib
Om du har ett motstånd i serie och ett parallellt över kontakten så är det dubbelbalanserat. Är det rätt värden (5k6 på mitt DSC 1864)? Har du koll på hela slingan så att den inte är kortsluten någonstans? Finns kopplingsdosor eller är det en rak kabel från centralen till kontakten?
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du har ett motstånd i serie och ett parallellt över kontakten så är det dubbelbalanserat. Är det rätt värden (5k6 på mitt DSC 1864)? Har du koll på hela slingan så att den inte är kortsluten någonstans? Finns kopplingsdosor eller är det en rak kabel från centralen till kontakten?
Likadana motstånd på alla ställen (alltså likadant som övriga dörrar). Saknar min multimeter, men kan koda av färgbanden, ge mig ett ögonblick.

Inga skarvar på kabeln. Och eftersom sabotagelarmet löser ut när jag kopplar isär borde det väl inte vara brott på kabeln?!

Edit: 5.6kOhm (grön - blå - röd - (guld))
 
Ändmotståndet, det som sitter i serie på kabeln bör sitta på sista larmpunkten för att den ska göra sitt jobb fullt ut.

Du kan i dagsläget inte få följande larm
Schema över en larmslinga med motstånd och reläer som visar hur kortslutning påverkar signalerna mellan centralen och larmpunkterna, markerat med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ska det bli när kabeln mellan centralen och lampunkten kortsluts.


Elschema som visar hur ett ändmotstånd är kopplat och effekten på larmcentralen vid kortslutning, med en röd pil för att markera kortslutningsvägen och en gul pil för motståndsposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men eftersom ändmotståndet sitter i centralen så blir det enligt röda pilen när kabeln kortsluts.


Eftersom centralen rapporterar dörren som stängd både när trådarna är kortslutna och när motståndet är inkopplat så låter det som att motståndet är kortslutet.
Kretsdiagram som visar anslutningen av ett ändmotstånd på 5,6 kΩ i en larmanläggning mellan två punkter S1 och G, med en kortslutning vid TAMP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr stängd


Elkretsdiagram med två 5,6 kΩ-motstånd, en kopplingspunkt TAMP, och en beteckning som visar att den totala resistansen är 11,2 kΩ mellan terminalerna S1 och G.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr öppen
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Om motståndet i kontakten är kortslutet dvs 0 (väldigt få)ohm får du väl detta beteende. Parallellmotståndet dvs.
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
E eigenvalue skrev:
BINGO! Bytte ut motståndet och nu fungerar det.
Du har egentligen en sak till att göra på x antal zoner, nämligen flytta ut ändmotståndet från centralen till sista larmpunkten i varje zon/sektion.

Just nu är det bara 1,5-ballansering.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.