Får inte till kommunikationen mellan mitt TL-250 kort och min control. Jag använder programmet T-Link console för programmering av TL-250.

Jag har ställt in ny subnet mask, email settings mm så den biten är ok. Dock så har jag problem med Access Code.

Default i T-Link står det 0000FFFFFF på access code. Denna måste ju då bytas till att stämma mot vad man använder. Initialt så blinkar status-lampan på TL250 två gånger vilket betyder att koden måste ändras. Nu när jag ändrat blinkar den fyra gånger vilket betyder att koden är fel.

Jag har fått för mig att den koden jag skall skriva in är densamma som DLS access code (sid 8 installationsmanualen).

Slår jag *8[Installer code]403 kan jag där se vad min kod är och att den är hexadecimal.

Jag har därför försökt skriva in den som:

0000123456

1234560000

Är jag kanske ute och cyklar, är det inte den koden?

Jag har förresten ändrat enl. 9.2 i T-Link-manualen telenummer till DCAA, och sektion 382 har jag ändrat option 5 till 1 (PC-Link Active).

Försöker jag gå in på sektion 851 så fungerar inte det och det är ju förståeligt när inte control och TL250 kan kommunicera.

Edit: Den koden är inte samma sak. Man kan använda typ vad som helst där. Däremot är det fel i manualen, anslutningen på 1832 skall sättas spegelvänt dvs röd på 1 istället för svart på 1. Hittade det på http://www.diysecurityforum.com/index.php?topic=22488.0
 
Redigerat:
F på DSC betyder blankt dvs ingen siffra. Prova en 4 siffrig kod
 
Löste det enl. editerat inlägg. Problemet var att det är fel i manualen, PC-link kabeln skall spegelvändas på PC1832-kopplingen.

Vad man skall vara uppmärksam på är att även om det är igång och fungerar kan man ha att status-lampan på TL250 blinkar tre gånger. Detta indikerar inte fel mellan TL250 och control utan fel på receiver 1. Har sett tips om att man skall konfigurera den till 127.0.0.1 (dvs TL250 försöker kolla sig själv) men det fungerar inte, iallafall inte för mig. "Hearbeat missing" och det är ju förståeligt..

Edit: Fick bort detta nu genom att programmera [033] [3] till off (i T-Link console kryssar bort Receiver 1 absent)
 
Redigerat:
Däremot så har jag ständigt trouble, communications. Kollar jag från DLS så heter det 'Failure to communicate'. Detta verkar inte ha med receiver 0 på T-Link att göra utan det är något annat men jag vet inte vad.

Jag testade t.o.m att konfa upp en receiver och pekade på server angiven på http://www.dsc.com/iptesting/. Detta fick inte larmet att försvinna.

Detta är typ vad jag ändrat och hur jag har det:

[15] ------7-

[301] DCAAFFF....

[350] 04

[380] 1-------

[381] ----56--

[382] ----5---

[351-376] 1-------

Kommunikation mellan TL250 och PC1832 ser ut att fungera, jag kan gå in i inställningarna för TL250 från min panel och status-lampan på TL250 blinkar 1 gång var 5:e sekund som den skall göra.

Någon som har en fullt fungerande setup med dessa två? Mitt mål är att TL250 skall skicka mail när larm går osv.

Edit: Jahapp, startade om allt (drog strömmen) och efter omstarten så har jag ÄNTLIGEN blivit av med den fula orange trekanten på panelen, nu har är det bara grön bock :)

Edit2: Varade bara ngn minut, nu kom fail to communicate tillbaka igen.. suck!
 
Redigerat:
NU är det äntligen igång och fungerar.

Har konfigurerat receiver 1 till 127.0.0.0 (obs den mycket konstiga adressen) och även skrivit in en default gateway (trots att den inte behövs) och ställt tillbaka TroubleMask till default. Jag har även ändrat så att jag använder en IP-adress som SMTP-server istället för DNS-namn. Nu fungerar allt tillfredsställande, inga larm och mailen skickas som dem skall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.