Fick larm om låg batterinivå på batterierna i centralen för ett tag sen. Var nere och mätte nu och det ena är varmt och håller c:a 10 volt medan det andra håller 12v så gissningsvis så har en cell rykt i det ena batteriet.

Larmet installerades för 6 år sedan, så frågan är om man ska byta båda batterierna eller bara det som är kass?

Min magkänsla säger att det är lika bra att byta båda, medan snåljåpen i mig säker tvärtom :)

Någon mer erfarenheter av MX-batterier? Kikar på dessa isåfall: https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/blyackumulator-12v-7ah-batteri,-12v,-7000-mah.html

Har haft teletec orginalbatterier, men de är dyrare.
 
Redigerat:
hsd
Byt båda
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
Alltid båda.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kör vi på det, några synpunkter på MX-batteriet jag länkade? Verkar ju vara svenskt?
 
hsd
Lika svenskt som biltemas.....
Hittade inte specen men man brukar skilja på 3,5eller10års-batterier, det kan vara värt att jämföra priser
 
tommib
Batterierna som sitter i nu är som sagt 6 år ganska exakt och är teletecs egna. Men det står på norska på dem. Antagligen är det väl brandat.

Jag vill inte ha billigt skit här, brandlarmet är integrerat så det det är inte värt att chansa.

Kanske bättre att satsa på Fiamms batterier?
Är det vettigt att gå upp till 10års batterier? De verkar ligga på ca dubbla priset. Spelar det någon roll ingen hemmaanläggning utan egentligt serviceintervall?

Men dessa mx-energy är alltså inget bra?
 
hsd
Vet inte om de är bra eller dåliga men de anger inte livstiden så de är förmodligen lika bra som de på tex. biltema,köp de billigaste och byt igen om 3 år, eller beställ 10års-
batterier från någon larmfirma och byt om 7 år
 
Så, det fick bli Fiamms 10 års från eldirekt.se

FIAMM-ackumulator 12V 7.2Ah belyst från sidan med logotyper och säkerhetsikoner.
 
RilleRock
mexitegel skrev:
Så, det fick bli Fiamms 10 års från eldirekt.se

[bild]
Mycket bra batteri.
Kör själv oftast på dessa.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.