A
Hej har ett DSC 608 larm som har några år på nacken nu. Nypris på larmet var 15 000:- allt som allt.
så jag behåller det gärna för att det fungerar så himla bra! :)

Nu skulle jag vilja lägga till och fixa lite med larmet. Jag ska byta ut en del saker och bygga ut det något. Jag vill därför gärna lära mig lite i all enkelhet hur man kopplar! :p Lite hur man kopplar in Zoner. Bara allmänt hur det fungerar.

Först kommer en bild på när hela larmet var nedtaget för ett halvår sedan:
IMG_3317.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag själv köpte det av min farbror för ett halvår sedan därav en blocket bild!
Sedan en bild på hur det är kopplat i dag.
IMG_3341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 7 år sedan kompletterades larmet med Trådlösa enheter och en trådlös sändare. Jag vill gärna installera nya Zoner (Trådbundna). Jag hoppas att detta kan bli en rolig tråd!

Tack på förhand! // Vikstri. :D
 
Redigerat av moderator:
tommib
Din sabotagekontakt är felmonterad. Den ska sitta fastskruvad i väggen bakom centralen och sedan träs igenom slitsen i mitten på höger sida. När den monteras på det sättet larmar den även om centralen slits ner från väggen, vilket den inte gör med nuvarande montage.

Du har inte heller EGND ansluten.... men det har inte jag heller :)

Manual till larmet kan du säkert hitta online, där framgår alla kopplingar och all programmering. T.ex. här http://www.alarmindustries.com.au/M...ms/DSC/Power 608/Power 608 Install Manual.pdf

Användarmanual: http://www.alarmguides.com/components/com_mtree/attachment.php?link_id=124&cf_id=24

Det framgår inte hur många sektioner man kan ha i systemet (när jag tittar väldigt snabbt) men gissningsvis är det typ 16. På andra DSC-modeller tar trådlösa sektioner plats i systemet de också så har du maxat antalet trådlösa sektioner kan du inte ha trådade, och vice versa.

Lycka till!
 
A
Okej! Tack! Nu är Sabotagekontakten åtgärdad! Tur att du sa det!
Det jag vill göra med larmet är att:

-Byta ut de trådlösa dörrkontakterna mot trådbundna. Och koppla in en Rökdetektor.
 
tommib
Du verkar inte ha något anslutet till de trådburna sektionerna Z1-5 så det borde finnas plats. Nu vet jag visserligen inte hur just denna modell är men rimligen kan du utnyttja åtminstone de sektionerna som finns på centralkortet.

Du måste kolla om dina sektioner på huvudkortet är enkel- eller dubbelbalanserade. Kopplingen med två motstånd på sabotagekontakten tyder på dubbelbalanserade men eftersom jag inte vet något om förutsättningarna för bilden så låter jag det vara osagt. Du har i övrigt motstånd på Z1+Z3-5, Z2 har inget av någon anledning. Den borde larma för sabotage i nuläget. Överlag är det lite osnyggt att ha motstånden monterade sådär, det är att be om kortslutning och fellarm. Bättre då att trä på lite krympslang (eller skal från ELLXB som bekvämt nog precis går på ett normalt 0,25W motstånd och sitter där).

Dörrmagneterna är enkla. Det är bara ta ELLXB eller EKKX eller annan motsvarande kabel (aka fyrsnöre, teletråd mm) och dra fram till magnetkontakten. Koppla två ledare till magnetkontakten, lägg ett motstånd i kontakten mellan dess poler (om det ska vara dubbelbalanserat). Dra detta till centralen och anslut samma två trådar till Zx resp COM, den ena via ett motstånd. Motstånden ska vara 5k6. Som du märker räcker det med tvåledare men det finns typ inte så kör med ovan nämnda kablar.

Rökdetektor är lite trixigare. Borde stå i installationsanvisningen jag länkade ovan hur man kopplar, Du måste välja mellan tvåtråd eller fyrtråd. den stora poängen med fyrtråd är att detektorn kan göras "latching" dvs den måste återställas manuellt för att sluta larma. Detta kopplas vanligen till PGM2 på DSC-larm, därav den utgångens högre kapacitet (300 mA vs 50 mA för övriga PGM). Detta måste du dock kolla upp då mitt larm är av annan modell och skillnader kan förekomma.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Såhär ser det ut. Inte med på bilden. :) Skärmavbild 2015-07-23 kl. 23.38.41.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är byglad utanför bilden. Det var min farbror som hade en magnetkontakt på denna.
 
Redigerat av moderator:
tommib
Bättre. Men det är fortfarande lite osnyggt med motstånden. Ska det sitta motstånd parallelt med kretsen i centralen eller om jag bara ska bygla just den ingången bockar jag motståndets ena ben 180 grader och sen klipper av dem så att de är jämna. Ser mycket prydligare ut.

Seriemotstånden virar jag vanligen. Först skalar jag en bit av anslutande ledning, sen trär jag på en bit kabelskal, ca 1-1,5 cm på den. Därefter virar jag fast ledningen på motståndets ena ben, med start inne vid motståndet och vira utåt. Därefter klipper jag av det virade benet ca 1 cm ut från motståndet, böjer ledningen längs med och trär på kabelskalet ända upp på motståndet så att det sitter som en strumpa över virningen. Därefter klipper jag ner det andra benet till 1 cm och lägger under skruven. Man skulle också kunna använda krympslang för detta men eftersom det ändå blir så mycket kabelskal över så kan man ju använda det...
 
A
Vet någon hur eller om man kan koppla in larmet mot telefon så att det ringer upp vid larm? Programmera?
 
tommib
Ja, det går. Du ansluter inkommande telefonkablar till T och R-plintarna och drar sedan vidare till resten av huset via T1 och R1. Programmering framgår av manualen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Har du gjort det?
 
tommib
Nope. Jag har i dagsläget endast lokallarm, men ska koppla på en larmsändare. Det är dock inte så svårt att programmera, jag har gjort all annan programmering själv. Att fylla i mallen och följa den är en bra grej.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Om jag skalar en sådan här kabel och kopplar in i förstajacket? images.jpeg
 
A
Jag fick med en GSM sändare till larmet den ser du på den översta bilden. Håller just nu på att bygga om och flytta larmet och dra om en del kablar. :D
 
tommib
VikStri skrev:
Om jag skalar en sådan här kabel och kopplar in i förstajacket? [bild]
Beror på hur jack och propp är kopplade. Som du kan se i manualen tar man in inkommande teleledning på T/R och skickar vidare till huset på T1/R1. Larmet ska alltså ligga först i slingan och det är för att en annan telefon inte ska kunna avbryta en larmuppringning.

Om proppen som du sätter din kabel i är kopplad så att två av ledarna går till de nedre stiften och två till de övre så fungerar det, förutsatt att jacket också är rätt kopplat. Annars fungerar det inte. Hur telejack ska vara kopplade finns det många trådar om.

Säkrast är förstås att öppna och titta efter.

Lycka till med uppringaren!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har nyligen flyttat in i ett hus som har ett DSC Power 608 larm.
Nu ska vi ändra om lite på ovanvåningen, så behöver tillfälligt koppla bort en rörelsedeckare samt en extra starta/stänga larmet funktion som sitter vid trappan.

Är det bara att följa sladdarna och se var de är inkopplade, och rycka ut dessa. Eller då kommer larmet gå igång?
 
M Mortsken skrev:
Har nyligen flyttat in i ett hus som har ett DSC Power 608 larm.
Nu ska vi ändra om lite på ovanvåningen, så behöver tillfälligt koppla bort en rörelsedeckare samt en extra starta/stänga larmet funktion som sitter vid trappan.

Är det bara att följa sladdarna och se var de är inkopplade, och rycka ut dessa. Eller då kommer larmet gå igång?
Klipper du eller rycker loss en detektor kan du trigga något sabotagelarm även om larmet är frånkopplat.
Vanligtvis sätter man larmet i serviceläge, därefter är det fritt att arbeta med detektorer etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.