Jag har inte kommit dit än när jag skall in med skåpet i väggen och börja koppla. Det mesta är draget och inkopplat ute i enheterna däremot.

FÅR NÄTTAGGET PLATS I SKÅPET?
Skulle vara bra att veta om nättagget kan få plats i skåpet. Någon som kan hjälpa med det?

VILKET BATTERI?
Jag har fyra expansionskort också. Så skall man väl ha batteri också. Det har jag inte köpt något/några. Vad skall man ha? Nåt från Kjell?

PLACERING AV GSM OCH RS-232-KORT
Jag har även köpt ett gsm/IP kort och ett RS232 interface kort. Var placerar man dem?
Skall de båda sitta i skåpet också?
GSM-kortet har antenn på sig, så det känns inte egentligen som att det kanske skall sitta i skåpet.
Men hur har ni andra gjort? Vad rekommenderar ni?
 
Nätagg brukar få plats. Ett tips är att du provar på köksbordet först o lägg ut alla kort m.m. o se hur de får plats. GSM-enheten hade jag satt i en egen kapsling, plast om gsm'en har fast antenn.

1st 12V 7,2Ah brukar vara standardbatteri, men beroende på antal prylar o hur lång batteritid du vill ha går det att utöka. Ta fram miniräknaren :)
 
Redigerat:
Tack för svaret - jag skall testa att lägga upp det på bordet.
Toppen kommer vara ett enda stort hål i stort sett, sidorna har hål för totalt 4 expansionskort. I botten kanske man får plats med ett nätagg och 1-2 batterier.

Det som återstår är att få in RS-232-kortet någonstans om jag nu monterar GSM-kortet någon annanstans i en egen kapsling. I mitt fall får jag nog dra upp det ur någon apparatdosa på övervåningen. Nedervåningen har ingen vidare mottagning för varken tre eller telenor i alla fall ;)

Eller så drar jag bara upp en antenn-förlängning
 
RilleRock
Raginglynx skrev:
Tack för svaret - jag skall testa att lägga upp det på bordet.
Toppen kommer vara ett enda stort hål i stort sett, sidorna har hål för totalt 4 expansionskort. I botten kanske man får plats med ett nätagg och 1-2 batterier.

Det som återstår är att få in RS-232-kortet någonstans om jag nu monterar GSM-kortet någon annanstans i en egen kapsling. I mitt fall får jag nog dra upp det ur någon apparatdosa på övervåningen. Nedervåningen har ingen vidare mottagning för varken tre eller telenor i alla fall ;)

Eller så drar jag bara upp en antenn-förlängning
Det finns en speciell plåt som hängt med när mina kollegor köpt de nya GPRS sändarna som trycks på så att den hamnar precis ovan moderkortet.
Kanske var någon hjälp iaf.
Men skulle satsa på en separat kapsling till expansionerna så du slipper "ormboet" :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.