Vi har en borrad brunn där foderröret kommet upp i ett litet utrymme utomhus nedsänkt en dryg meter i marken och som är uppbyggt av några cementringar. I detta har vi hydropress och tryckströmbrytare. Själv pumpen är nere i borrhålet. Ovanpå alltihop ligger ett stort betonglock (som ligger där det ligger) med ett hål som det finns ett mindre betonglock för.

Saken är den att vi haft en del problem om vintrarna med att framför allt tryckströmbrytaren fryser (den sitter på ett rör som är riktad uppåt och hamnar alltså närmare kylan ovanifrån. Detta gäller framför allt när det blir riktigt hårda köldknäppar innan det kommit någon isolerande snö. Det finns ingen värme i hålet, men botten verkar aldrig frysa - det är längre upp det blir för kallt ibland.. Eftersom det är sådär lagom kul att mecka med tryckströmbrytare och annat nere i ett litet hål i marken när det är 20 grader kallt tänkte jag för några veckor sedan göra något åt detta inför vintern. Jag skaffade ett par skivor EPS-frigolit och isolerade "taket" i hålet, dvs det stora betonglocket. Jag tätade även i kanterna mot cementringarna.

Idag var jag ner i hålet för att stänga av en förgrening till en vattenutkastare och fick se lite hur det verkar funka med isoleringen. Den fungerar klart och det har blivit varmare i hålet - gott så. Däremot har det också blivit drypande fuktigt. Det bara droppade om frigoliten i taket och cementringssidorna rann det mer eller mindre om också. Isoleringen tillsammans med min tätning betyder förstås att ventilationen nu är minimal. Tidigare luftade det nog ganska mycket genom springor och så även om det vissa delar av året ändå var rätt fuktigt där nere, men detta är klart på en annan nivå. Jag antar att det är markfukt (från botten på hålet) som kondenserar mot de kyligare ytorna.

Min fråga nu är om detta är något jag ska vara orolig för? Det sitter ett lock på foderröret så det droppar ju inte direkt ner även om en del droppande kondensvatten nog kan leta sig ner via elledningen ner till pumpen (som det är hål i foderrörslocket för). Har funderat på om jag borde ordna med ventilation av utrymmet? Googlar man lite på brunnar och ventilation verkar ventilation alltid rekommenderas till grävda brunnar - däremot nämns det inte för borrade brunnar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.