Var på konsert för första gången på ett tag och blev förbluffad av två "fenomen" som jag trots googlande inte har hittat något svar på:

* Hade en 50cl flaska med vatten med mig då det var väldigt varmt. Likt flyget fick jag inte ha med mig denna in varken full eller tom. Vakten kunde inte svara på varför bara att "så är det".

* Väl inne ville jag då köpa en ny (dyr) flaska Loka att ha om man blir törstig under spelningen. Men döm av min förvåning när de prompt skulle slita loss den numera fast sittande korken?!? Jag är helt med på detta om det vore en alkoholhaltig dryck, men VARFÖR får jag inte ha en kork på min lokaflaska som köpts inne på området? Tjejen i kassan kunde inte svara på detta utan "så är det".

Någon som kan hjälpa mig bringa klarhet i dessa närmast bisarra regler?
 
Korken är ju vanligt sedan minst 1999. Blev tvingad att åka till olympia rätt ofta för att titta på fotboll och de drog korkarna då med. Enklare att städa möjligtvis.

Att du inte får ha med eget vatten eller dyligt handlar ju om att du ska handla där.

Så inte så bisarrt som du vill få det till. Att arbetarna inte vet varför de gör de är dock ganska bisarrt då det är logiskt.
 
Patrik440
En flaska med korken påskruvad blir farligare att få kastad på sig än en utan kork.
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
Det handlar om att folk inte ska kasta dom i huvudet på varandra.
 
Brukar ha med mig en lös kork i fickan när jag går på konsert eller fotboll (på ståklack får man inte en flaskan utan allt hälls upp i pappersmuggar)
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Korken är ju vanligt sedan minst 1999. Blev tvingad att åka till olympia rätt ofta för att titta på fotboll och de drog korkarna då med. Enklare att städa möjligtvis.

Att du inte får ha med eget vatten eller dyligt handlar ju om att du ska handla där.

Så inte så bisarrt som du vill få det till. Att arbetarna inte vet varför de gör de är dock ganska bisarrt då det är logiskt.
Mjo har varit med om korken med alkoholhaltiga drycker som sagt. Men alltid tänkt att det har med utskänkningstillstånd att göra (måste drickas på plats).

Det med att inte ha med mat och dryck brukar ju gälla just mat och dryck men i min värld har vatten varit ok (speciellt på ett event som delvis riktar sig till barn mitt i sommaren).

Det faktum att detta INTE anses bisarrt gör det enligt mig ännu mer bisarrt 😂
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
En flaska med korken påskruvad blir farligare att få kastad på sig än en utan kork.
Ah, detta är ju logiskt på ett väldigt tråkigt sätt.
Så man kanske får ta med sig en vattenblåsa i gummi nästa gång.

Känns lite som man levt under en sten här.

Jag menar, om man tar ett steg tillbaks,
är det inte rätt sjukt att behöva förbjuda korkar och vara så girig så man inte låter besökare ha med sig lite vatten? 🤨
 
S Spannen skrev:
Mjo har varit med om korken med alkoholhaltiga drycker som sagt. Men alltid tänkt att det har med utskänkningstillstånd att göra (måste drickas på plats).

Det med att inte ha med mat och dryck brukar ju gälla just mat och dryck men i min värld har vatten varit ok (speciellt på ett event som delvis riktar sig till barn mitt i sommaren).

Det faktum att detta INTE anses bisarrt gör det enligt mig ännu mer bisarrt 😂
Det har gällt all dryck på fotbollsmatcher jag varit på (allsvensk) och jag tycker inte det är bisarrt då man kan väl ändå förstå de. Om det är att kasta korkar på varandra eller på marken. Och att inte få ta med eget in är inte så konstigt heller egentligen. De vill sälja.

Det som var bisarrt med tex biosalonger är att den unga generationen bölade tillräckligt länge så de fick ta med sig in, så kan inte de sälja så de överlever något längre =)

Jag har ingen aning om tex du köper öl på festival, har de ens glasflaskor?
 
C
S Spannen skrev:
Någon som kan hjälpa mig bringa klarhet i dessa närmast bisarra regler?
Alla fattar ju vad det i grund och botten handlar om.
Byt musiksmak och gå på konserter/evenemang där du inte blir RK:ad.
 
Den troligen sista gången vi var på konsert på globen var före pandemin. Arrangören tjänar extrapengar på att sälja alkohol. En betydande andel av publiken var redigt berusade och skrek mest hela tiden. Må f-n ta sådana arrangörer. Ett annat skräckexempel är gröna lund. Bojkotta skitarrangörer!
 
S Spannen skrev:
är det inte rätt sjukt att behöva förbjuda korkar och vara så girig så man inte låter besökare ha med sig lite vatten? 🤨
Tänk efter såhär:
De tar bort korken på flaskan så att den inte är en lika farlig projektil, detta är något som tyvärr inte bara är löst påhitt, utan ett praktiskt problem.
Varför ska du då få ta med dig egna projektiler hemifrån?
Varför ska du i så fall begränsas till vattenflaskor, ska du inte få ta med dig tegelstenar också?

Kort sagt, om något är förbjudet inom området så får du givetvis inte ta med dig det in.
De kunde förvisso låta dig ta med en vattenflaska in om de fick behålla korken, men det låter som en rätt knölig process vid själva insläppet. (Inte att ta bort korken, rätt hanterbart, men sedan ska alla gå runt utan att spilla och leta efter sina platser)
 
T TommyC skrev:
Den troligen sista gången vi var på konsert på globen var före pandemin. Arrangören tjänar extrapengar på att sälja alkohol. En betydande andel av publiken var redigt berusade och skrek mest hela tiden. Må f-n ta sådana arrangörer. Ett annat skräckexempel är gröna lund. Bojkotta skitarrangörer!
Just sånt är för tråkigt med för fulla människor.

Tänk om de infört nollvision på fotbollsmatcher, då hade man kanske vågat låta ungen kolla nån gång. Men det hoppar vi över för hans skull =)
 
H
var på hockey för ett par år sedan då ett Stockholms lag var på besök hos oss.
En som stod bredvid mig blev träffad av en flygande burk oöppnad.
Träffa olyckligt rakt över ögat sprack rejält kan jag lova.
Kom andra burkar som var öppnade men de hade inte samma kraft som en oöppnad då mycket av vätskan spruta ut under färden.
En eloge till lagens läkare som snabbt var upp på läktaren och tog om hand om personen tills sjukvårdare kom.
Borta lagets supporter fick gå ut ur hallen och visiterades innan de fick komma in igen.
Men det var en hel del som inte fick komma in tillbaka.
Så ja det är bra att inte korkar sitter för den saken.
Men oss som kan bete sig när man går ut så är det sorgligt.
Den som är på ett evenemang för att kasta saker de finner något annat som är hårt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tar alltid med en kork i fickan på konserter, just för att kunna fylla på den svindyra flaskan sen (60 kr på Springsteen sist för en Pepsi).
Har dock full förståelse för att de skruvar av den.

Dock funderar jag på om de får det i och med eu lagstiftningen som säger att korken ska sitta på under hela tiden. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.