Ska byta panel på en del av huset och jag undrar egentligen hur ni hade gjort med droppvinkel i detta läget (Där är ingen droppvinkel på panelen som suttit där sen 75)? Kommer inte till att kapa på plats. Har kapat några vid sidan om (kap ger) både ståendes och liggandes men det blir någon/några grader fel (1-3 grader) hur jag än ställer in det.
Om det ska vara helt slätt under (som när man kapar på plats) blir det som på bilden, och det är ca 1m bara. Problemet är att lägger jag alla i botten blir det tandat.
 
  • Vitmålade stående panelbrädor staplade ovanpå varandra med synlig trälist och ojämn kapning längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av mörk träpanel utan droppvinkel över gult tegel, med synligt snedskuren kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men kära du, du skall väl inte ställa den stående panelen på en liggande bräda?
Det är nog ungefär det sämsta man kan göra.

Experterna säger att stående panel skall fasas 17°,
Så här alltså:
Illustration av korrekt montering av stående träpanel med 17° fasning mot liggande bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123
Det är väl ett plåtbleck med mycket färg? Hur som låter det dumt att ställa ändträt direkt mot blecket.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men kära du, du skall väl inte ställa den stående panelen på en liggande bräda?
Det är nog ungefär det sämsta man kan göra.

Experterna säger att stående panel skall fasas 17°,
Så här alltså:
[bild]
Men kära du, jag trodde man såg rätt tydligt att på bild 1, har jag lagt 2 reglar på marken i vinkel och sen lagt ihop brädorna, så man kan se att det blir snett? Bild 2 är den gamla panelen som ja, mer eller mindre står uppe på blecket och som inte är sågade i vinkel dvs dem som ska bytas
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Har det inte gjorts tester på att droppvinkeln kan skippas helt? Det viktiga är väl att olja in och grunda ändträt
 
  • Gilla
AntonRNL
  • Laddar…
Om jag förstår ditt problem rätt så sätter jag min peng på att gersågen är ur vinkel eller glapp.
 
M Miljardprogram skrev:
Om jag förstår ditt problem rätt så sätter jag min peng på att gersågen är ur vinkel eller glapp.
Ja jag antar det, när jag kapar vanligt är där inga problem dock..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.