Planterar en thuja brabant-häck idag och tänkte lägga en droppslang för att underlätta bevattning i början och även till våren.
Köpte hem denna modell från biltema och insåg därefter att den inte riktigt ser ut som droppslangar jag har sett tidigare. Många andra slangar är i hårdplast med små hål här och var.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/droppslang-12-2000032943

Den från biltema är mer "tygliknande" material och verkar läcka genom hela slangen?

Vilken modell är det man bör satsa på egentligen, hittade denna på Bauhaus som verkar vara i en hårdare plast:
https://www.bauhaus.se/bevattningsy...75647&indexName=nordic_production_sv_products

Kom gärna med rekommendationer, tänkte lägga den några centimeter ner i jorden och lämna anslutningen ovanför ytan för att lätt kunna koppla på och vattna.

En annan fundering, hur mycket bör jag köra med droppslangen nu under sensommaren och hösten?
 
Vi har kört med Gardena Micro drip system, en hård slang med typ tre hål per meter som kan läggas ovan mark eller grävas ner. Behövs en tryckreducerande grunka som medföljer i startkittet. Funkar mycket bra, jämn bevattning längs hela sträckan.

Vi körde några timmar på kvällen under vår och sommar tills häcken hade etablerat sig ordentligt efter ett par år, kommer inte ihåg volymerna men några hundra liter i stöten blev det på 25 m häck.
 
Jag har provat båda dessa sorter ovan jord och upplever att det är jämnare bevattning med den hårda varianten med färre hål.

Den tygliknande skickar ut mer vatten i början av sträckan och mindre vatten i änden. Det syns vattendroppar överallt på slangen de första metrarna och i änden(20m bort) så syns betydligt färre vattendroppar tränga ut och bara på nederdelen av slangen. Dock ligger de i ovanför jorden så det kanske blir jämnare spridning om tygslangen omgivs av jord.

Jag har inte mätt mängderna men det syns skillnad helt enkelt. Kortare sträckor funkar nog tygslangen bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.