Hej

Jag köpte två 15 meters droppslangar med avsikt att bevattna en syrenhäck. Det fanns inga längre än 15 meter att tillgå just då. Dessa ”seriekopplades”, men till min stora förvåning så rann det vatten snyggt och prydligt ur den första och inget ur den andra. Felsökning av slangkoppling visade att var OK (Nito hona + hane). Första testet var att bara koppla in nummer två, då funkade den.
Slutsats 1, bägge droppslangarna var för sig funkar.

Test två
Mata på med vattenutkastaren med fullt tryck i nummer 1 och iaktta flödet i bortre änden utan plugg. Mycket dåligt flöde och inget tryck.
Logiken säger att det flödet aldrig kan ”driva” nästa (eller ytterligare en)

Slutsats 2
Dessa två droppslangar går inte att seriekoppla.

Som tillägg kan sägas att vi har en annan droppslang på annat ställe (20 eller 25 meter, minns inte) som har änden pluggad, vilket dom två nya inte har.

Så frågan blir kort vad är eran erfarenhet av droppslangar med längder över 30 meter, finns sådana och funkar dom.
Fabrikat och inköpsställen undras.
 
Jag har tre seriekopplade slangar som funkar utan problem ivf. Osäker på fabrikat
 
Ingen erfarenhet av att koppla ihop flera en om du sätter en t-koppling i mitten och kopplar in slangen där då?

Då borde ju flödet fördelas hälften åt varje håll tycker man ju.
 
N Nicke-85 skrev:
Ingen erfarenhet av att koppla ihop flera en om du sätter en t-koppling i mitten och kopplar in slangen där då?

Då borde ju flödet fördelas hälften åt varje håll tycker man ju.
Så sant med en T-kopppling. Har kollat runt lite på nätet och det verkar finnas både 30 och 50 meter men bra mycket dyrare än mina budgetslangar. Man får väl vad man betalar för.
 
Jag har nyss kopplat ihop två gardenadropslangar till 75 meter och det funkar kanon.
 
Har två stycken på totalt 60m som är kopplade med T-koppling på mitten där jag också kopplar på vattnet. Fungerar prima.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.