Hej!

På min stående ytterpanel 22x145 bottenbräda och 22x95 lockpanel så är det endast bottenbräda som har droppnäsa.

Ska det vara så? Jag tänker att även lockpanelen ska ha det.
 
S
Jag satte droppnäsa på båda när jag gjorde min fasad.

Tror att dagens byggama inte förordar droppnäsa alls, så antar att de är delade meningar kring det.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jag satte droppnäsa på båda när jag gjorde min fasad.

Tror att dagens byggama inte förordar droppnäsa alls, så antar att de är delade meningar kring det.
Jaha, trodde droppnäsa var givet :surprised:
 
S SvanteC skrev:
Jag satte droppnäsa på båda när jag gjorde min fasad.

Tror att dagens byggama inte förordar droppnäsa alls, så antar att de är delade meningar kring det.
Varför skulle man *inte* ha droppnäsa? Att det skulle vara delade meningar om det var minst sagt oväntat. Solklart gynnsamt enligt all logik. Visst, ett extra arbetsmoment och litet precision behövs för att fixa detta men bara att göra. Latmasken kan tycka att det inte behövs, eller den som vill slippa billigt undan arbetsmässigt - effekten märks över tid och utanför normal reklamationstid.
 
Rickard.
Jag har för mig jag läst här att det gjordes en seriös forskning och att resultatet i princip visade att det inte spelade någon roll, andra faktorer var helt enkelt så mycket viktigare.

Mitt hus har raksågad panel med obehandlade ändar från -74 och den är fortfarande fräscht överallt. Mitt garage som jag fick bestämma över fick givetvis droppnäsa men även dom är obehandlade enligt min tro ;)
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har för mig jag läst här att det gjordes en seriös forskning och att resultatet i princip visade att det inte spelade någon roll, andra faktorer var helt enkelt så mycket viktigare.

Mitt hus har raksågad panel med obehandlade ändar från -74 och den är fortfarande fräscht överallt. Mitt garage som jag fick bestämma över fick givetvis droppnäsa men även dom är obehandlade enligt min tro ;)
Har samma minne....
Dock har jag droppnäsa på panelen, men det är ändå dags att byta vissa panel brädor
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
E
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har för mig jag läst här att det gjordes en seriös forskning och att resultatet i princip visade att det inte spelade någon roll, andra faktorer var helt enkelt så mycket viktigare.

Mitt hus har raksågad panel med obehandlade ändar från -74 och den är fortfarande fräscht överallt. Mitt garage som jag fick bestämma över fick givetvis droppnäsa men även dom är obehandlade enligt min tro ;)
Jag tror även en liknande studie avhandlade att det var lättare att underhålla ändträet med raksågade ändar.

Det viktigaste är att ändarna har tid att torka ut och inte placeras nära marken eller att man låter växtlighet växa upp runt panelen.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Stämmer bra, har gjorts en studie på det med resultatet att riktigt behandlat ändträ på raksågad stående panel fungerar alldeles utmärkt. Men har fortsatt diskuteras i återkommande trådar i minst 10 år i forumet. 😃
Jag kör utan droppnäsa. Men finns ju inget som hindrar om man vill ha det bara att snedkapa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.