Jag har ett synbarligen enkelt problem som har börjat sätta myror i huvudet på mig.

Jag har en gjuten altan på 50m2 som på ena sidan ansluter till huset och på den andra sidan slutar en halvmeter över marken. Jag kommer riva bort ytbeläggningen så att det bara är betong kvar.

På altanen vill jag lägga klinkers. Hur fäster jag dropplåten så att vattnet garanterat rinner över den och inte under??

Visst, jag kan ju helt sonika skruva dit plåten och sedan bre över ett tunt våtskikt som jag sedan lägger plattorna på. Men dels tror jag inte plattorna längs kanten sitter kvar när de bara skiljs från plåten med ett tunt tätskikt, dels vet jag inte om det räcker som tätning för att vattnet inte ska komma under plåten.

Hur tusan gör man??? Tacksam för alla svar!

(Jag dubbelpostade först i ämnet "stenhus" men svara helst här.)
 
Jag menar alltså dropplåten vid kanten av altanen ut mot trädgården, inte vid infästningen mot huset.
 
Varför ha en dropplåt?
Skicka ut klinkersen 15 mm över kanten så droppar det från den istället :)
 
Du bör skippa bläcket helt och hållet!
 
Njae, jag tror nog att vattnet skulle rinna runt på undersidan. Dessutom skulle det inte bli så vacker och stor risk att kllinkersplattorna som stack ut gock sönder med tiden.

Kan det verkligen vara så svårt att få dit en dropplåt?
 
Ne de är inte alls svårt att få dit en dropplåt men jag är tveksam till att den gör skillnad.
Men vill du absolut ha en så kan du ha de!
 
Om du förstod mig rätt o jag dig så antar jag du även anslutit plattan i befintligt? Om så är fallet bör du ju inte behöva dropplåt överhuvudtaget? Jag rekommenderar dock inte att du gjuter in gammal plåt i plattan?
 
Förstod inte riktigt det där med "i befintligt"?

Jag kommer sätta på en ny plåt, men frågan är hus. Måste jag gjuta ett till lager betong bara för att gjuta in den nya dropplåten? (Hoppas inte, mycket jobba bara för att få dit en plåt.)
 
Nej de behöver du inte om jag fattar rätt? Bild är alltid att föredra för korrektare svar.
 
Jo jag förstår att jag borde skaffa en bild. Ska försöka. Men situationen är enkel. Betongplatta som är 30 cm tjock och slutar rakt ut i luften. Hur fäster jag dropplåten? Lägger den ovanpå plattan, utstickande över kanten och skruvar fast? Med något tätskikt ovanpå?

Vet inte om det räcker för att förstå?
 
Och tack för att du försöker svara!
 
Ska du ha något över plåten? Typ regel eller glasparti?
 
Bara klinkers. (Det finns ett räcke också men det är fäst på ytterkanten av betongplattan.)

Ovanpå betongplattan ska det alltså bara vara klinkers. (Andra sidan av betongplattan sitter fast i huset, men där tror jag allt är under kontroll.)
 
Där du har plattan förankrad i ´´befintligt´´ huset bör allt vara ok.. Men där du lägger klinkersena förstår jag nu dig med dropplåt/droppbläck. Jag hade valt att fästa bläcket med lämplig infästning och tätning OM jag nu skulle ha droppbläck där! Jag hade istället valt att inte ha något där, och istället fortsatt ner en bit med klinkers!
 
Ja, du har säkert rätt att ett alternativ är att fortsätta ner med klinker. Jag borde kanske fundera mer på det, men det är av estetiska skäl jag inte gillar den lösningen.

Om jag nu skruvar fast plåten och lägger ett tunt tätskikt på några millimeter ovanpå, är det inte risk att den yttersta klinkersen släpper? Den är ju då i praktiken limmad på en plåt, med bara ett tunt tätskikt i mellan.

Undrar även över tätskiktet. Kommer det inte spricka upp där tätskiktet går från betongplatta till plåt?

Nojar jag mig i onödan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.