För att få dropparna att "droppa av" ett staket/plank nedtill har jag hört att man ska snedsåga brädorna nedtill. Vad kallas detta? Dropphäng?

Finns det någon minsta vinkel man måste ha för att detta ska fungera? Det är ju att föredra att ha så liten vinkel som möjligt eftersom virket blir sprödare ju (tunnare=spetsigare) det blir...
 
Gbat skrev:
Vad kallas detta? Dropphäng?
8) Droppkant har jag hört. 30 - 45 grader är väl OK. ;)
 
Det är ju samma som för huspanelen.
Jag har sett och hört en del diskussioner där vinsten med denna snedsågning anses vara obefintlig, flera hustillverkare har också slutat fasa av sin panel.
 
"Droppnäsa" är ett namn som är gångbart, i alla fall på västkusten. Sedan är det som frasse skriver: Det är flera år sedan man "kom på " att det inte hade någon större nytta. Klaffsa på rejält med färg på ändträt efter att du kört med grundolja så blir det kanon!
 
Jag frågade oxå om detta med snedsågning av panelen och fick till svar att vid snedsågning får man ju naturligtvis mer oskyddat ändträ och det är väl det dom lärde tvistar om det är bättre :-/
 
Droppkant har jag alltid sågat mellan 25-30 grader.
För virke som är utsatt för fukt endast på en sida (ex. huspanel) så måste det vara till fördel, man undviker att så mycket väta sugs upp via kapillärkraft i ändvirket. För virke som är utsatt för väta på bägge sidor (ex. staket) så är det nog snarare en nackdel att snedsåga...
 
  • Gilla
talje11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.