Hej!
Bor i ett hus från 1937 med tjockputs på tegel. Vi har renoverat fönstren och är nöjda med det jobbet. Ett kvarstående problem är att det kan komma in vatten mellan fönsterglasen vid kraftigt regn och framför allt om det samtidigt blåser mot fasaden . Problemen minskade när fönsterbleck (tror det heter droppbleck när det sitter över fönstret) sattes upp i fönsterkarmen för att åtgärda detta, men det försvann inte helt. Nu är fasaden inte så bra gjord, och släpper på många ställen, vilket kanske spelar in för det här problemet. Den är målad med en färg som inte släpper igenom fukt. Planen är därför nu att riva ner putsen och putsa om samt måla fasaden med en öppen silikatfärg.
Nu till frågan. På en del putshus ser man istället ett droppbleck som sitter inputsad i fasaden, dvs blecket är inte (vad jag förstår) fäst i fönsterkarmen som på min bild nedan utan jag tror att det går in lite ovanför fönstret i fasaden. Skulle detta alternativ vara bättre skydd för att slippa få in vatten mellan fönster tror ni? Tror ni att det är en fördel att byta till denna typ av droppbleck i samband med fasadputsningen?
mvh
 
  • Renoverat fönster med droppbleck på ett hus från 1937 med tjockputsad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Normalt så kommer putsen något utanför fönsterkarmen , därav ett bleck som ska förhindra att vatten kommer ner utmed fasaden , och gå in på karmen .Vatten haren förmåga att svänga med runt kanter ( ytspänning ) Så rekommenderar till att sätta ett bleck , det ska gå in under putsen 1 cm om det är möjligt annars direkt mot underkant puts och tätning mot karmen
 
Tack för det!
Jag tolkar ditt svar som att det nog är en fördel att byta blecken när vi putsar om, eftersom vi i samband med det kan dra upp blecken 1 cm under putsen och fästa mot teglet under?
 
R
Det kommer att bli som ett ögonlock där , se hur mycket ögonlock som ni kan acceptera , ju mer ut desto bättre , droppar på det övre kan rinna ner på det nedre och stänka upp på fönstret , du kanske inte hittar dom på varuhusen , det är mera standard , men en plåtis knäcker lätt efter dom mått ni vill ha . Bara mäta exakt på alla fönster för sig och numrera ritningarna , inget av dom kommer att vara exakt lika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.