Saknar övre droppbleck, hur skall man montera det med liggande panel där det ser ut som på bilden. Jag får ju inte under blecket under panelen då de inte ligger i liv.

Foto 2014-09-26 11 03 24 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Be en plåtslagare bocka till bleck som går upp 12-15mm mot fasaden, sedan fäster du dem med skruv och en mjukfog mot fasaden.
 
  • Gilla
Aramis98 och 1 till
  • Laddar…
Om man tar bort övre fodrer kanske man kan fräsa ett spår i panelen och sedan skjuta upp fönsterblecket? Sedan montera tillbaka fodret då. Eller så har jag otur nu när jag tänker :)
 
Om du har en panel med enkelnot i botten (z-panel?!) så är det ganska enkelt att lossa en panelbräda mitt på fasaden. Lossa det övre fodret och panelbrädan närmast över fönstret. Beställ ett anpassat överbleck som du fäster i spikläkten, såga ur ett spår ur panelbrädan så att blecket sticker igenom panelen och spika tillbaks panel och foder.

Se till att beställa ett överbleck som sticker ut något längre än underblecket så slipper ni plinget av regndroppar som släpper från läppen på överblecket och träffar underblecket med ett pling (lr om det kanske låter plong, vet iaf av egen erfarenhet hur bra det hörs när man ligger och sover... ;)
 
Tack för alla tips å förslag! 👍
 
Jag har liknande väggkonstruktion med Z-panel, och har inga överbleck.
På långsidorna sitter fönstren upp under takfoten, men på gavlarna kanske fyra överbleck hade gjort lite nytta.

Men hittills har det funkat bra utan.
Lite mjukfog som tätar mellan övre foder och panel kanske vore bra dock :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.