Hejsan!

Vi har ett infällt fasadmätarskåp på ett nybygge, liggande panel. Dock är inget droppbleck monterat över, och jag kan inte riktigt se vad som skulle hindra vatten från att rinna nedför fasaden och in i fasaden över skåpet eller, för den delen, in i skåpet. Det är en del vatten i skåpet när det har regnat...

Är det någon som vet vad det finns för bestämmelser / byggregler angående detta?
 
Ta lite bilder så kan du få hjälp.
 
Måste det finnas en bestämmelse innan du sätter dit ett bleck?
Med liggande panel är det enkelt att knö in en plåt.
Lite bilder så kanske jag tar tillbaka något jag skrivit.

Protte
 
Stående panel med lock gör att vattenpåslag rinner in bakom och kanske in i skåpet. Vid sådan panel ska det vara som ett större fönsterbleck ovanför och det ska då vara så stort och täcka in bakom panelen. Är svårt att få till det i efterhand, men går att lätta på locken ovanför skåpet och trä in blecket under, samt ha tätnigssmörja mellan panel och bleck.
 
prototypen prototypen skrev:
Måste det finnas en bestämmelse innan du sätter dit ett bleck?
Med liggande panel är det enkelt att knö in en plåt.
Lite bilder så kanske jag tar tillbaka något jag skrivit.

Protte
Återkommer med bild. Anledningen att jag frågar om bestämmelser är att om det finns sådana så kan jag med gott samvete be byggfirman sätta dit en plåt före slutbesiktningen. Om inte, så får jag ta i det själv.
 
Jag monterade ett standard infällningsskåp från känd tillverkare och det visade sig att det regnade in, mest genom springan runt luckan. Jag gjorde en "packning" av silikonfog och la en sträng mot fasaden också. Det har inte regnat in sedan dess. Men ett droppbleck ovanför skadar inte om det går att få snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.