Hej,
Hoppas att någon här kan hjälpa mig. Det är så att jag har ett uterum och jag har märkt att det droppar vatten på insidan vid en av balkarna (se markering på bilderna) när det regnar. Det droppar precis vid "springan" eller öppningen enligt bilderna. Jag har försökt att undersöka var vattnet tränger in utan resultat. Det är mycket bra med tätning runt hela uterumstaket och även rännnan ser hel och fin ut, även rensad så där ligger inte något skit i. Blir inte klok på vart vattnet kommer ifrån. Det är som sagt bara vid en av balkarna, alla andra ställen och balkar är snustorra. Dropparna kommer som sagt vid öppningen enligt bilden och droppar ner på trallen i uterummet. Det är bra att vattnet kommer ut och inte fastnar någonstans, men som sagt någonstans är det något hål eller fel som bör åtgärdas. Regnvattnet ska rinna ner från taket som har en bra lutning och ner i rännan för så gör det på i princip hela resten av taket.
Hoppas min förklaring är tillräckligt bra och är tacksam om någon kan lista ut vad problemet kan vara och hur man kan åtgärda detta på bästa sätt.
😩
 
  • Lutande foto av ett fönsterhörn med en gul markering. Smuts och spindelnät synliga mot ljus himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutsprång med lamphängen; gul markering på bristfällig trädel; vit och grå färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasdörr, vita gardiner med dragsko, markerad skada på dörrkarm, terrassmiljö utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit husknut med tak och vägg, ljusslinga, gul hängande objekt, utomhus, dagtid, detaljbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enda som kan ha en chans att hjälpa dig är en gubbe eller gumma som klättrar upp på taket. Denna person är i ett första skede vanligtvis husägaren.
 
Har varit uppe på taket flera gånger, hittar inget konstigt. Även provat att sploa med vatten där uppe för att lokalisera felet men utan resultat.
 
Hur ser det ut utanpå?

Bilder inifrån säger ingenting om vart vattnet kan komma in
 
Antar att taket är fastskruvat - kolla runt skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.