Där vattnet kommer in i huset kommer det små vattendroppar ifrån, kan det vara kondensvatten? Men jag upplever ändå det som att det är något som läcker. Borde jag ta in en rörmokare som får fixa detta eller tror ni det självläker? Hoppas bilderna kan komplettera min halvkassa förklaring:) tack för svar!
Vattenledningsrör och ventil med tecken på möjlig läckage eller kondens mot kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledningsrör med möjliga läckage i ett förråd, omgivet av kartonger och rörmokarmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledning med potentiell läcka markerad med röda cirklar där vattendroppar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläcka på betonggolv intill tegelvägg och kartonger, misstänkt kondens eller läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det självläker inte så du bör ta reda på vad som gör att det droppar.
Torka av röret ordentligt så du ser vart det bildas fukt, kondens kommer främst vid stort vattenuttag och läckage främst vid trycksatt rör.
Kondens bildas på hela röret medans läckage är från ett specifikt ställe.
Torka /känn/ leta så hittar du.
 

Bästa svaret

U
Jag skulle ta in rörmokare för att byta dina avstängningsventiler till nya kulventiler. Då kommer han i samma veva byta rörböjen som läcker. Kostar kanske 3-4’ beroende på utkörningsavgift mm.

Det är praktiskt att ha ventiler som fungerar ifall att det blir läckage någonstans ;)
 
  • Gilla
Alexander Hallin och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Läcker det före eller efter huvudavstägningen?
Om det läcker före innebär det att ett förvärrat läckage kan fylla rummet utan att du själv kan stänga av. Det är dåligt.
För att reparera inkommande vatten behöver kommunen stänga vattnet ute i gatan.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Läcker det före eller efter huvudavstägningen?
Om det läcker före innebär det att ett förvärrat läckage kan fylla rummet utan att du själv kan stänga av. Det är dåligt.
För att reparera inkommande vatten behöver kommunen stänga vattnet ute i gatan.
Ser ju ut som det skulle vara efter eftersom det finns ett gammalt rörstick där. Annars är det ju klockrent ställe att tappa gratisvatten till trädgården på.

Åtminstone jag hade tagit in en rörmokare för att fräscha upp ventiler och annat. När vi hade vatten som stod och sprutade var det under de få sekunder jag sprintade till kopplingarna en skön känsla att veta att vi hade nya fräscha kulventiler som inte skulle kärva eller gå av.

Det är en sådan grej som är lätt att ta lätt på. Men när det väl gäller så är det bra att ha ordning på grejorna. Påminner mig om när jag i en BRF hade ett par lägenheter där antingen avstängning till lägenheten helt saknades, eller så hade man gömt inspektionsluckan med ballofixer bakom badkaret i badrummet. Jävla kul att när nån klantat av en ledning stå där och baxa ut badkar och grejor i förhoppning om att hitta något att skruva på.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle ta in rörmokare för att byta dina avstängningsventiler till nya kulventiler. Då kommer han i samma veva byta rörböjen som läcker. Kostar kanske 3-4’ beroende på utkörningsavgift mm.

Det är praktiskt att ha ventiler som fungerar ifall att det blir läckage någonstans ;)
Det låter klokt, rörmokare inbokad som kommer och byter ut ventiler och rörböjen. återkommer när notan kommer:) Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.