Hos mina päron så har de precis gjort altanen inglasad, de hoppades förutom lite längre sköna kvällar slippa droppandet från läkten i taket på altanen.

Funderar på om det hjälper att lägga plast på marken under altanen, tror ni det hjälper?
Det hjälper ju för att stoppa fuktiga torpargrunder/krypgrunder.

Vad ska man göra annars?
 
Ett mycket intressant inlägg. Funderar på vad som är problemet du söker lösningen på.

Det som har hänt är tydligen att dina färäldrar glasat in altanen, mot det hjälper inte byggplasten.
Det droppade tydligen vatten från taket ner på altanen, mot det hjälper det inte med byggplast under altanen. Tak över altanen vore en bättre lösning.

Ursäkta min ironi men jag begriper inte vad du frågar om, :) Förtydliga gärna.
 
Bezt skrev:
slippa droppandet från läkten i taket på altanen.
Naturligtvis har de tak på altanen (hur kan man annars glasa in?), grejen är alltså att det droppar från taket, närmre bestämt från läkten i taket ner på dynor och golv, ja allt.
Problemet fanns alltså redan innan inglasningen.

Hur förhindrar man att det bildas vatten som droppar ner är välla min konkreta fråga helt enkelt.

Men nu har jag köpt plast åt dem så jag kanske kan ge svar om det fungerar eller inte.
Min teori är att fukt i marken kondenseras och stiger, sätter sig i taket och droppar ner, alltså kan markplast fungera om teorin stämmer.
 
Vilket sorts tak har dina päron???
Glas, plast, plåt eller vad ???
 
M
Bezt skrev:
Hur förhindrar man att det bildas vatten som droppar ner är välla min konkreta fråga helt enkelt.

Men nu har jag köpt plast åt dem så jag kanske kan ge svar om det fungerar eller inte.
Min teori är att fukt i marken kondenseras och stiger, sätter sig i taket och droppar ner, alltså kan markplast fungera om teorin stämmer.
Jag håller med i din teori. Plasten borde hindra avdustning från marken upp inuti det inglasade uterummet.

Dropparna bildas eftersom den relativa fuktiheten är hög och taket är kallt och kyler så pass att du får kondens. Ett komplement till markplasten skulle kunna vara att isolera taket och ha lite mer uppvärmt i uterummet.
 
Taket är i plast, sånt där vågigt. Kommer inte ihåg vad modellen heter men det är 10 år gammalt.
Får se om markplasten fungerar, funderar bara på hur man ska fästa den på marken.
Stenplattor kanske borde fungera, vanliga stenar verkar tråkigt då man ser lite under altanen.
 
M
Annars går ju lite grus runt kanten på plasten, så borde det se ok ut?
 
Problemet är deras takplast. Just nackdelen med dessa enkla tak är att det bildas kondens på undersidan. För att undvika detta ska de byta ut plasten mot kanalplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.