Hej!

Upptäckte just att det droppar från en koppling vid inkommande vatten.

Vattenmätare och rör med droppande koppling markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten droppar från en koppling på en rörledning med isolering, med vattenskada indikerad av en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör jag nu? Är det akut? Vågar jag låta det droppa tills på måndag? Eller måste jag stänga av vattnet omedelbart?

Är det nån idé att kontakta mitt försäkringsbolag? Eller ska jag ringa röris direkt?

Tacksam för all hjälp.

/koppla
 
Ställ en hink under som samlar upp dropparna och ring en rörkrökare på måndag.
Det är inte ett försäkringsärende.
 
Staffans2000
Det är ingen som helst brådska. Droppar det bara litegrann, kan du ha din hink där i åratal. Det är dessutom ett utmärkt jobb för den potensionelle rörläggaramatören att pröva sina vinnar på. Ett utmärkt "gördetsjälvjobb", med andra ord.

Staffan
 
Tack så mycket för era svar, nu känner jag mig lugn.

Ska fundera på om jag vågar mig på det själv :)
 
Claes Sörmland
Det är nog ändå dags att installera en modern mätkonsoll så kan vara värt att en rörmokare kommer hem (eller ett hemfixarprojekt).

Och vad har kröken med det många skarvarna för funktion?
 
Staffans2000
Det är ett av de absolut enklaste jobben.
Vet du varför du har en så konstig loop med med silvertape. Eller vad det nu är?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ett av de absolut enklaste jobben.
Vet du varför du har en så konstig loop med med silvertape. Eller vad det nu är?

Staffan
Elektronisk kalklösare monterad på två kopparledningar med kablar anslutna till enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kalklösare
 
Staffans2000
V Vante skrev:
[bild]
Du menar att jag skall bli klokare av den bilden? Aha! Det var mer än jag visste. Hur fungerar den?

Staffan
 
Det är en galvad rörmuff som läcker. Vete tusan varför de har satt in den där. Byt ut den till en muff och bussning i mässing istället.
Om den där avkalkaren är demonterad så kan du ta bort lyran och dra ett rakt rör istället.
 
L lordi skrev:
Det är en galvad rörmuff som läcker. Vete tusan varför de har satt in den där. Byt ut den till en muff och bussning i mässing istället.
Om den där avkalkaren är demonterad så kan du ta bort lyran och dra ett rakt rör istället.
Tack! Jag har funderat på varför det var en sån konstig böj där. Bra att veta att den kan tas bort. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.