Hej, har en sak som jag behöver hjälp med. Har flyttat in i ett hus (byggt för 10 år sen), och ofta kan man höra droppande ljud på innetaket. Det är inget knarrljud, utan tydligt "vattendroppsljudet", typ en droppa per sekund, eller något fortare. Ljudet kan komma plötsligt, sedan efter ett 10-tal droppar (ett 10-tal sekunder m a o) så kan både ljudet och frekvensen avta. Men då kan det börja "droppa" på ett annat ställe några meter borta.

Samma typ av ljud hör man både i köket (bottenvåning) och en trappa up i sovrummet (ovanför köket), och i båda fall kommer ljudet från taket. Har varit uppe på vinden (kallvind) men kunde inte se nåt fel (isolering ovanpå, isolerade ventilationsrör). Ventilationsenheten (fläktar, vvx-paket) helt torr. Men enheten (VillaVent) har en kondensavloppsledning, som skulle gå ner och vara ansluten till ev avloppsavluftning - den delen har jag inte kollat om det står rätt till.

Om jag minns rätt så var ljudfenomenet mindre just under högsommaren (juli-aug). Sedan har inte det så mycket med vädret att göra (regn, soligt etc). Oftare kommer det dock på kvällstid än dagtid.

Innetak i de nämnda rummen är helt fin, syns ingenting om fukt etc.

Det droppar ingenting från köksfläkten. Har kollat att det är torrt i fläktkanalen (åtminstone i direkt anslutning till fläkten).

Jag har inte kunnat hitta någon förklaring för / orsaken till ljudet. Uppskattar verkligen om någon kan hjälpa mig med detta.
 
Det kanske kan vara så enkelt att det är en liten mus som trippar omkring?
 
Jag har samma ljud utanför mitt kontor på jobbet, lät exakt som om det droppar. Har kommit vid temperaturändringar.
Senast stack jag upp huvudet ovan undertaket och tryckte till ett par ventilationsrör och det tystnade direkt. Verkade som nåt av de låg i spänn mot nåt så det knarrade när röret blev varmare eller kallare.
Kan ju vara nåt liknande hos dig?
 
Kan nog lova med 100% säkerhet att det är spänningar i material som du hör. Inte alls ovanligt där varmvatten eller elementrör passerar genom vägg eller tak. Kan även uppstå om man har plåttak som förändras beroende av solpåverkan.
Prova med att spola varmvatten på lite olika ställen och lyssna om ljuden uppstår.
I ett värmesystem uppstår istället ljudet när värmesystemet börjar shunta ut varmvatten och är beroende av vilket värmesystem man har.
 
Tack för tipsen :) men nej det tror jag inte är så... Om inte musen håller på att öva hoppa upp o ner, och sedan flyttar på sig helt tyst till ett annat ställe, och börjar hoppa igen... :)

Jag börjar misstänka om det har med luftning av avloppet att göra. Ventilationsenheten (VillaVent) har en kondensatledning som borde gå till avloppsluftningen (om en sådan finns). Jag måste upp till vinden för att kolla hur mycket jag kan se. Men frågan är om det verkligen kan vara så mycket kondensatvatten som rinner från fläktar/luft-luft-vvx, och hur kan det låta så tydligt om vattnet rinner (ska ju falla som droppar) från kondensatröret till avloppsluftningsröret?
 
Tack Jerre och Anders (såg inte era svar när jag skrev det första svaret). Jag skulle vara mycket lättad om det verkligen är knarrljud pga spänning. Men det låter ju inte särskilt mycket knarr. Kan man ladda upp ljudinspelningar här? Jerre: det ljud som du hörde (som exakt som om det droppar), var det också med nån sekunds intervall?
 
Ja, kan nog vara ungefär 1 sekund mellan "droppandet".
 
Jag har ett stuprör med droppljud som hörs. Minsta lilla dagg/kondensvatten från plåttaket hörs i det hörnet på huset när det droppar ner i röret. Kan det vara samma hos dig?
 
Spänningar från varmvattenledningar kan ge knäppningar, dvs behöver inte knarra. Börjar mera intensivt och minskar sedan. Varmvatten brukar vara mera intensivt med tätare intervaller och under kortare tid. Värmeledningar är lite "lugnare" och istället under längre tid.
Det är ju enkelt att kolla som jag skrev tidigare och en bra metodik vid krångliga "problem" är att arbeta utifrån uteslutningsmetoden i praktiken.
 
Att testa med att spola varmvatten är väl samma som att använda duschen? Ljudet uppkommer inte direkt efter någon duschat. Sedan vet jag inte hur man kan förklara det man hör i övervåningen, ovanför innertaket går ju ingen varmvattenledning där utan bara ventilationsrör (och luftningsrör)?

Det är vattenburen golvvärme i huset, det finns central som styr vattenflödet till olika rum. Kan shuntning av flödet förklarar spänningar i golvvärmerören? Återigen kan det inte förklara ljudet ovanför innertaket i övervåningen.
 
Scirocco skrev:
Att testa med att spola varmvatten är väl samma som att använda duschen? Ljudet uppkommer inte direkt efter någon duschat. Sedan vet jag inte hur man kan förklara det man hör i övervåningen, ovanför innertaket går ju ingen varmvattenledning där utan bara ventilationsrör (och luftningsrör)?

Det är vattenburen golvvärme i huset, det finns central som styr vattenflödet till olika rum. Kan shuntning av flödet förklarar spänningar i golvvärmerören? Återigen kan det inte förklara ljudet ovanför innertaket i övervåningen.
Man ska spola i den varmtapp som man misstänker att det finns varmvattenrör till som knäpper. Om det t.ex. är en dusch så kommer ljudet när du vrider på duschen och börjar duscha inte efter man har duschat.
Rören utvidgas snabbt när varmvatten spolas och då kan knäppningar uppstå, ner de sedan kallnar gör de det långsamt.
Shuntning i ett värmesystem kan orsaka knäppningar. Många värmepumpar tillverkar varmvatten och under en sådan cykel hinner värmesystem svalna. När sedan pumpen återgår till att producera värme kan det uppstå knäppningar när temperaturen snabbt stiger i system. Finns flera andra värmesystem som ger liknande effekt.

Men har du inga varmvattenledningar eller värmeledningar i tak/vägg där du hör knäppningar får du fortsätta leta tänkbar orsak. Kontrollera alla genomgångar där rör passerar om det finns rör som sitter i "spänn" och kan påverkas av rörelser och värmeskiftningar, även kyla kan ge det vid låga temperaturer. När vi eldar i en av våra kaminer och temperaturen stiger med 4-5 grader i det rummet kan man höra knäppningar i vägg/tak i det rummet då mycket varm luft stiger upp till taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.