Hej!

Har problem med droppande dusch. Tycker jag försökt det mesta inklusive ny packning och även prova på en annan slang samt munstycke. Försökt söka genom andra trådar och tips utan framgång. Droppar rätt mycket och framförallt rätt länge. Kan vara borta en vecka utan att duschen använts och det är ändå blöt.

Är det något som jag missat eller gjort fel? Något tips på vad som kan testas för att få bort problemet?

Tack för all hjälp och tips!

IMG_1377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1372.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det droppar i en vecka så är det avstängningskranen som läcker igenom
 
  • Gilla
jacoblo33
  • Laddar…
Tack! Kan helt utesluta slang + munstycke då?

Inte jag som byggt badrummet men avstängningskranen/ventilen är inbyggd då antar jag med största sannolikhet?
 
Demmpa menar nog vredet som du reglerar flödet med, dvs troligen det vänstra i din blandare (det högra brukar vara temperaturreglaget).
 
Avstängningskranen på själva termostatblandaren/duschblandaren, inte den/dom som sitter innan blandaren.

Men för att utesluta/bekräfta att det är avstängningskranen på blandaren så stäng av både VV & KV innan blandaren, öppna & stäng avstängningskranen på blandaren så att trycket släpps ut, torka tort, sedan märks det fort om det läcker eller inte.
 
Tackar, känns lite tryggare då :)

Problemet är att jag inte har den blekaste aning var det sitter. Inbyggt och hittar ingen synlig ventil alternativt lucka för det. Dumma frågor men något sjävlklart ställe det kan finnas på?

Om det är avstängningskranen på blandaren, är det något som en rörmokare kan byta enkelt eller risk att få köpa en ny blandare?

Tack för hjälpen + tålamodet!
 
Om det är vad ni tror ovan, är det något som bytas i befintlig blandare eller behövs det med största sannolikhet en ny blandare?
 
Ventilkäglan i termostatduschblandaren är (normalt) enkel att byta, exakt hur man gör beror på vilken blandare det är.

Generellt förfarande:
- Stäng av KV & VV till blandaren alt. huvudkranen till bostaden.
- Öppna kranen på blandaren.
- Ta bort ratten, kan sitta en skruv som håller den på plats.
- Skruva loss "kranen" från blandaren.
- Byt käglan.
- Skruva dit kranen på blandaren.
- Stäng kranen på blandaren.
- Öppna KV & VV.
 
Topp! Tänkte mest om jag skulle köpa hem en ny blandare för att undvika att rörmokare skulle komma dubbelt. Gör ett försök, tack!
 
Tänkte bara tacka för hjälpen. Fick gratis utbyte hos Tapwell och visade sig vara felet som ni nämnde här ovan. Allt är fixat nu och tack för all hjälp :)
 
jacoblo33 skrev:
Tänkte bara tacka för hjälpen. Fick gratis utbyte hos Tapwell och visade sig vara felet som ni nämnde här ovan. Allt är fixat nu och tack för all hjälp :)
Jaha, Tapwell... Jag har en i princip ny ( ca 6 mån) tapwell duschblandare och den står också och "småläcker" ibland. Den går dock att stänga om man vrider ratten fram och tillbaka lite. Man borde ju inte behöva byta ventilkäglan på en i princip ny blandare, så det får mig att fundera lite på kvaliten...
 
Kan jag hålla med om. Dock har det kundtjänst och support varit väldigt trevlig så kan vara värt ett försök att höra av dig till de :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.