Tjenare!

Enkelt förklarat har jag en tanke kring hurvida man skulle kunna ha ett riktigt rejält batteri, typ med liknande kapacitet som en elbil och ladda detta batteri under dom timmarna elen är som billigast och sedan nyttja den energin under dagen.

T.ex om man har en ackumulatortank hemma med elpatron på 6000w så undrar jag om man skulle kunna koppla så den kan drivas från ett kraftigt batteri.
Detta är bara en tanke, jag kan inte mycket om varken el eller batterier och förstår att ett batteri i en elbil kostar massor. Men om vi bortser från det och tänker oss att vi har ett batteri med 100 kwh kapacitet och att den kan ge iallafall 6kw uteffekt.
Att ladda detta batteri dom timmarna på dygnet just dom dagarna när elpriset är riktigt lågt och sedan kunna koppla på detta batteri till t.ex en elpatron vore ju guld.
Går det?
Givetvis kan man slå på elpatronen själv när man går o lägger sig och slå av den när man vaknar men ibland kanske det hade behövts fler timmar för att värma upp tillräckligt.
Vad tror ni?
Är det någon som har ett hum om ifall det ens är genomförbart, rent praktiskt?

Här är ett exempel på spotpris för el och skatteavdrag
 
  • Skärmdump som visar elpriser per kWh vid olika tidpunkter, markerat område med ökat pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text om skattereduktion för grön teknik gällande solcellssystem, energilagring och laddpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag räknade på det där för några månader sen i jobbet och konstaterade då att det inte var en rimlig affär med det som då betraktades som rimliga skillnader i elpris. Med dagens skillnader i elpriser kan det nog faktiskt vara en vits, men man behöver skillnader i pris som består i minst 10 år för att hinna betala av.

Att köra en elpatron i ackumulatortank är dock en ytterst dålig idé. Med 1 m3 vatten och 50 graders temperaturskillnad kan 80 kWh lagras, till en kostnad om runt 10 kkr. Batterier med samma kapacitet går på mer än 10 ggr detta.


Lämplig kapacitet tror jag är betydligt lägre än 100 kWh, någonstans runt 60-80% av snittdygnförbrukning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M Millox skrev:
Jag räknade på det där för några månader sen i jobbet och konstaterade då att det inte var en rimlig affär med det som då betraktades som rimliga skillnader i elpris. Med dagens skillnader i elpriser kan det nog faktiskt vara en vits, men man behöver skillnader i pris som består i minst 10 år för att hinna betala av.

Att köra en elpatron i ackumulatortank är dock en ytterst dålig idé. Med 1 m3 vatten och 50 graders temperaturskillnad kan 80 kWh lagras, till en kostnad om runt 10 kkr. Batterier med samma kapacitet går på mer än 10 ggr detta.


Lämplig kapacitet tror jag är betydligt lägre än 100 kWh, någonstans runt 60-80% av snittdygnförbrukning.
Har du möjligtvis något material från uträkningen att dela med dig utav?

Det finns alltid bättre alternativ, dock är elpatron i ackumulatortank mycket bekvämare än att bära en herrans massa ved och sedan hantera den varje dag. Har varken plats, tid, ork eller lust att elda mer och har ej egen skog eller vettig vedleverantör så där står man och får betala dyrt för torrgran om man ska elda häromkring.

Tillbaka till batteri, det kanske faktiskt inte är lönt att införskaffa ett batteri och ladda då sjävla batteriet är dyrt och sen ska det kopplas in och få allt o funka.
Bästa alternativet just nu kanske är att försöka förbruka mest el till det man behöver samma timmar elpriset är som lägst.
Kanske man kan sätta in en 9kw elpatron för att snabba på uppvärmningen istället.
Intressant
 
tommib
Det finns flera trådar om det här redan på forumet. I korthet så är det inte värt det, ens med skattereduktion. OBS att du då också måste ha solceller eftersom du bara får reduktionen för att lagra egenproducerad el.

I stort sett alla sätt är bättre än att lagra el i batterier som man sedan gör om till värme. Gör värme direkt i en välisolerad acktank när elen är billig och använd sedan den när elen är dyr. Även det är en tveksam affär vid ett normaltillstånd men nu kan det sannolikt vara vettigt om man har platsen för tankarna.
 
  • Gilla
Nyfiknast och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.