Hej

Jag har hittat 20 stycken spröjsade fönsterbågar med munblåst glas och alla mässingsbeslag fortfarande kvar. (160 cm * 55 cm).

Av detta har jag tänkt att såsmåningom bygga mitt drömväxthus.

- Är det någon som har tips på bra länkar på ritningar etc. (Ska passa in vid ett 1850 tals torpställe.)
- Vad ska jag ha som tak utan att det blir en alltför konstig kombination och dessutom funktionellt map snömassor
- Jag har tänkt att ha baksidan (mot norr) gjord som en vanlig vägg (utan glas) för och nackdelar??

Alla tips mottages tacksamt!
 
Vårat växthus är gjort av gamla fönster och det är fönstrens form som avgjort ritningen av växthuset. Jag klippte ut mallar av fönsterstorleken i papper och så satte jag mig och pusslade ihop det tills det så bra ut. Taket består av kanalplast vilket jag tycker ger ett finare tak än korrugerad plast. Kanalplasten ger också ett bättre klimat i växthuset. Vi har också en del i växthuset som består av trävägg istället för fönster. Dels blir det fint att ha ex. en klätterros eller klematis som klättrar på utsidan. Dels underlättar det fastsättningen om man vill ha hyllor inne i växthuset.
 
Hej där
Tack för svar, kan du inte sätta in en bild?!
låter som något i stil med det jag är ute efter, kan vara jättebra att se ett resultat "in real life".
Bra ide med papperbitar!
/tack på förhand
 
Hej där.. Har åxå fått tag i 32 st fönster storlek 130 * 60cm, och vill bygga ett växthus av dessa. Men som alltid är det svårt med att komma igång med projekt. I detta fall vill jag gärna ha hjälp med hur man lättast bygger huset. Har tänkt mig ett regelverk av 45*45mm.
Har sett i Willabs katalog ett växthus Ghotic, med murad grund, supersnyggt, vill ha!!....... :p Storlek på huset kommer att bli ca: 5900*3915mm, guulp, vad stort det blev... :surprised:..

Alla förslag mottages med glädje, det är alltid kul att hjälpa andra inte sant...... ;)


med varma vårhälsningar Poyboy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.