Vi går i tankarna att skaffa fritidshus och som så många andra är ju önskan att ha 50m till strandkanten och kunna njuta av solnedgången från altanen men med tanke på priserna lär det bara vara en dröm.

Skall man se till vår ekonomi och nuvarande ränteläge så skulle vi nog kunna ha råd med ett fritidshus på runt 1,5 miljoner men hur lägger man upp planen? Köpa en tomt för dryga miljonen och hoppas få ett bra läge för att sedan göra det mesta själv vid ett nybygge några år senare eller köpa en risig stuga på bra läge och renovera? Vilket skulle löna sig bäst och framförallt; vilken variant är lättast att hitta?

Finns det några andra som är i samma situation d.v.s. att man vill men inte riktigt har råd? Ett givet svar är ju att rätta sig efter vad man har råd till men jag är ändå nyfiken på om någon annan har gjort något åt sina drömmar när det gäller fritidshus.
 
Jag hade inte hängt upp mig på om man ska antingen bygga nytt eller renovera utan främst gå på läget.
 
Jag hade också gått på läget sen kan man bygga ett mindre hus om än så litet som 30-40 kvm eller ställa en husvagn och bygga en altan.
Vilket man kanske gör ändå så har man något att bruka under byggtiden den fungerar också bra som gäststuga.
Finns det el redan draget så är det suveränt, det ger både värme, ljus och varmvatten och en del andra praktiska saker som underlättar.
 
Drömmar är bra, men jag skulle inte basera några av dem på nuvarande ränteläge. Räntorna kan inte bli mycket lägre, men däremot rejält mycket högre.

Jag hade börjat med att hyra fritidshus några veckor på sommaren och sparat pengar, gått på visningar och sedan bevakat marknaden i väntan på att ett bra tillfälle dyker upp eller att ni får ihop tillräckligt med pengar.

Får man ihop ett nybygge för en halv miljon gör man det grymt bra. Jag tror mer på att köpa en risig stuga. Då är dessutom strandskyddsbiten redan löst.
 
pelpet skrev:
Drömmar är bra, men jag skulle inte basera några av dem på nuvarande ränteläge. Räntorna kan inte bli mycket lägre, men däremot rejält mycket högre.

Jag hade börjat med att hyra fritidshus några veckor på sommaren och sparat pengar, gått på visningar och sedan bevakat marknaden i väntan på att ett bra tillfälle dyker upp eller att ni får ihop tillräckligt med pengar.

Får man ihop ett nybygge för en halv miljon gör man det grymt bra. Jag tror mer på att köpa en risig stuga. Då är dessutom strandskyddsbiten redan löst.
Bra tips, det där med att hyra stuga gör vi redan... dels givetvis för att vi vill ha semestern men även för att stämma av områden etc. Frågan blir väl således när man fått ihop tillräckligt med pengar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.