Är det här drömhuset?

  • Schysst deal att de byter ut det angripna träet! Helt klart drömhuset!

    4 Röster 57,1%
  • Du är husblind. Dags att budgetera för rivningskostnaderna om du köper det där rucklet.

    3 Röster 42,9%
  • Antal röster
    7
Hittade drömhuset, vann budgivningen, gjorde besiktning. Röta.

De nuvarande ägarna till huset erbjuder sig att byta angripna syllar och bjälkar. Jag tänker att när detta är utbytt så är huset helt perfekt! Vad tror ni? Kan man bara ta bort angripna bjälkar för att stoppa rötan eller tyder det på ett angrepp av massa förbenat mögel? Jag hittar inte NÅGON i hela min vänskapskrets som skulle ge sig på att köpa det här huset, oavsett hur mycket bjälkar ägarna byter ut.

Jag ser så satans fram emot att starta det här renoveringsprojektet, men det är mitt absolut första och jag har ingen tidigare erfarenhet. Min kära far hojtar om att det bara är att bränna huset om man upptäcker röta.

Hade ni köpt ett hus med röta i grunden?
Har du köpt ett hus med röta? Vad gjorde du åt det?
 
Nästan allt går att laga. Lite röta är inte hela världen, allt handlar om tid, energi och pengar.
Men är det din första renovering bör du nog ha med dig någon erfaren och kunnig som kikar på det med dig. Renovering är jobbigt i sig (jobbigare än man tror) och det lär inte bli lättare om du har problem redan i husets stomme.
 
Enda man inte kan ändra på huset är läget ;)

Självklart måste priset avspegla huset och dess bekymmer, ja hade hellre tagit en kraftig reducering av priset än att de ska fixa huset innan du tar över. Då kommer de försöka komma så billigt undan som möjligt,
Ja skulle kontaktat en kunnig och haft med mig på en besiktning, som kan lämna lite ungefärliga priset på va de kommer kosta att fixa,
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Y
Ring 2-3 firmor som får komma och ge bud på jobbet, då får du nog ett hum om både vad för jobb som krävs och vilken prisklass det rör sig om även fast du skulle göra det själv.


I slutändan har renoveringar en tendens att bli dyrare än att riva och köpa nytt.
Samt kräva massa år av ens liv.
Och setill att inte samla på dig skräphögar samt börja inte renovera överallt samtidigt.
 
Om du kan säkerställa att föregående ägarna låter en seriös firma göra åtgärderna ser inte jag några konstigheter med affären. Alternativt kan du be om att istället få en prisreduktion och du själv sedan anlitar en firma som du litar på för syllbytet.

Sedan finns troligtvis mer att göra efter syllbytet. Röta är inte som en förkylning som syllen råkat få utan beror på att den varit fuktig under lång tid. Något måste alltså göras för att det nya syllen inte ska gå samma öde till mötes. Kan vara så att dräneringen är uttjänt och måste göras om, regnvatten som inte leds bort ordentligt och/eller mycket växtlighet nära väggen.
Inne i källaren gäller det sedan att undvika organiska material så långt det går. Inte klä in väggar så att de inte kan andas (puts, silikatfärg och klinkers är exempel på bra ytskick) samt se till att ha god ventilation.

Kan låta som jobbiga åtgärder men en väl fungerande källare är guld värd i vardagen

Jag tycker att dina bekantas rädsla verkar överdriven.

Fukt med risk för mögel finns det i princip alla källare och är inget unikt för detta hus.
Vet man bara hur man ska hantera det så är en källare väldigt praktisk som biyta.

Jag bor på 110 kvm plus en källare på 110 kvm som jag inte skulle klara mig utan. I källaren finns sällskapsrum och bastu som kanske är överkurs men framför allt finns ett stort förråd, en matkällare och en stor kombinerad tvättstuga/torkrum. Biytor som du sällan hittar i enplansvillor.

Ofta har man ett garage som biyta också men där vill jag ha bil, mc och verktyg, inte blomkrukor, julgranspynt och tomburkar
 
Tack för alla åsikter! Nu har jag skrivit på kontraktet och känner mig både skräckslagen och jättenöjd. Jag förstår att det kommer bli en mäktig renovering för mig som nybörjare, men någonstans måste man ju börja! Varför inte nästan-drömhuset på drömläget? Jag hoppas att det snart ska kännas som hemma! Det är ju en speciell känsla när man skapat något med sina egna händer och kunskaper!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jag köpte ett hus som visade sig ha röta här och där, (den ena platsen var den gamla entren som dom hade gömt bakom ny fasad, den andra platsen var brist på luftspalt/altan som ledde in vatten mot fasaden), har haft in en snickare som hjälpt mig på helgerna och så... tog kanske ½-1år att lösa ut det problemet (syll borta och nya reglar i bärande stome) ...men nu är allt fins, skall man bara måla panelen i sommar.. om vi får någon..
 
  • Gilla
ejrew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.