Vi fick igår en 4-hjuling av en bekant. Det hade stått oanvänd i många år och därför fick vi ta över den. Den gick ganska lätta att starta och allt verkade fungera. Idag när vi skulle köra med den så drev den inte som den skulle. Det är automatväxel så när man kommer upp till ett vist varvtal börjar den att driva.
Hur fungerar denna automatväxel / slirkoppling? Kan det bero på låg oljenivå eller liknande. När man gasar börjar den driva lite med den är för svag för att den ska kunna köra med någon person på.

/Anders
 
ullberg
Det lär vara en slungkoppling/centrifugalkoppling, som fungerar mha kraften med samma namn...

Jag kan tänka mig kärvande fjäder och / eller kärvande leder för "lamellerna", givet att den funkade när den ställdes av. Borde bara vara att plocka isär och smörja upp...

/U
 
Om det är en automat så är rätt troligt med låg oljenivå. Börja med att kolla upp det och eventuellt byta oljan då det inte skadar på automatlådor.
 
Hur vet man vilken drivning det är (automat, slungkoppling). Det sitter ett tum-reglage på höger styre som man gasar med. Vi högre varvtal börjar den driva.

Det är en liten maskin, typ 50 cc för barn.
 
Enklast är väl att du kollar upp oljenivån först. Är den OK så är det ju läge att gräva vidare och då lär du hitta om det är automat eller ej, men ullbergs idé är inte alls otrolig :)
 
Ok. Ursäkta min okunskap men sitter det en separat oljesticka på kopplingen/drivningen.
 
Hur skall någon kunna veta det då vi inte vet något om märke, modell eller motorfabrikat?
Dock har jag svårt att tänka mig att det sitter en automatlåda på en leksak så det lär vara centrifugalkoppling. Finns det mot förmodan någon oljenivå att hålla reda på så är det ändå inte säkert att det finns oljesticka, kan lika gärna vara en plugg för rätt oljenivå.
 
99% säker på variatordrivning. Extremt få fyrhjulingar som inte är variatordrivna.

kärvande variator eller en torr/utlsiten drivrem är mina spontana gissningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.