Skulle det vara ok att driva några ledspottar över en knxbusskabel? Till exempel om man tänkt fel när man drog i kablar i slangarna och således inte har fk att tillgå?
 
Om det är konstantströms-LED bör det inte vara några problem och även 12V om det bara handlar om någon eller ett par ampere.
 
Skall du använda gul och vit i busskabeln eller vad har du tänkt?

Busskabeln är ju solid ledare och till LED rekommnderas mångtrådig ledare.
Det är väl bara att prova!
 
EyEr0n skrev:
Skall du använda gul och vit i busskabeln eller vad har du tänkt?

Busskabeln är ju solid ledare och till LED rekommnderas mångtrådig ledare.
Det är väl bara att prova!
Vilka som. Jag kommer inte att körs knx över samma kabel utan den kommer bara att driva ledspottar.

Varför mångtrådigt till led? Är det infästningarna som vill ha det eller är det för att man ska kunna ta ur och sätta tillbaka puckarna utan att skada ledaren? Eller någonting annat?
 
Vissa tillverkare av LED-drivers förespråkar mångkarderlig kabel på sekundärsidan.

Det sägs att det kan bli problem med EMC och dimning om "fel" typ av kabel används.

Jag har dock använt FK utan problem, tror inte att EK borde vara något problem heller, men man vet aldrig... :p


Men, om busskabeln inte ska användas till annat, går det inte byta ut den då? eller sitter den fast i slangen? :)
 
VikHe skrev:
Vissa tillverkare av LED-drivers förespråkar mångkarderlig kabel på sekundärsidan.

Det sägs att det kan bli problem med EMC och dimning om "fel" typ av kabel används.

Jag har dock använt FK utan problem, tror inte att EK borde vara något problem heller, men man vet aldrig... :p


Men, om busskabeln inte ska användas till annat, går det inte byta ut den då? eller sitter den fast i slangen? :)
Jo, det går förmodligen utmärkt att byta. Däremot tyckte elektrikern att det var onödigt att byta medan jag hellre byter om det finns goda skäl därtill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.