Hej
www.etanol.nu står allt om etanol som drivmedel till bilar, gräsklippare m m och att man kan blandtanka med upp till 40% etanol i många bilmodeller utan konvertering eller åtgärder. Nu när eldningsoljan går över 10 000:- per kubikmeter kanske det vore billigare att köpa etanol för 7:83 per liter istället. Min fråga är om det är godkänt att ansluta en mindre behållare med etanol eller en blandning av eldningsolja och etanol till oljebrännaren (En plastbehållare, typ NBC-kärl på en kubikmeter eller mindre) och om det går bra att driva oljebrännaren med etanol eller en blandning med mer eller mindre eldningsolja?
Finns det någon som är tekniskt insatt i detta?:surprised:
 
Skulle nog inte våga testa. Känns som det skulle bli en liten smäll.
Där man brukar blanda in etanol är väl i bensinmotorer. Inte hört någon som kör etanol i en dieselbil...
 
Du får nog höra med brännertillverkaren om pumpens smörjning klarar att gå på en sådan blandning. Munstycket måste nog bytas till ett annat Om det ens finns munstycken som fungerar, de är beroende av ytspänningen och densiteten hos bränslet.
 
Etanol i en oljepanna skulle förmodligen spränga huset i luften. Dessutom är det en hyfsat bomb i trädgården med ett antal kubik etanol i tanken :surprised: 96% sprit antänds lättare än bensin, exempelvis av statisk elektricitet.

Kontentan är att det nog inte är en särskilt bra idé att elda brännvin i oljepannan. Men vem vet, kanske kommer det särskild utrustning för etanolvärme. Då tror jag mer på exempelvis rapsolja eller andra vegetabiliska oljor. Jag tror också att det experimenteras med inblandning av rapsolja i pellets?

Däremot ska jag testa att köra 50/50 bensin/etanol i bilen. Men det är ju off topic.
 
Jag skulle personligen inte ens köra etanol i en bil som inte är avsed för deta. etanolen innehåller emnen som kan lösaupp bränsleledningarna & dom biler (felxifule) som är gjorda för etanoldrift har andra matrial i ventilsäten & ventiler. Om man kör en bensin bil på etanol så finns det stor risk att den bara går bra i nått år.
 
ThNil skrev:
Nu när eldningsoljan går över 10 000:- per kubikmeter kanske det vore billigare att köpa etanol för 7:83 per liter istället.
Du kan inte tillgodoräkna dig den prisdiffen rakt av, du måste kompensera för skillnaden i energitäthet. Etanolen är inte lika energität som eldningsoljan. Jämför de olika bränsleslagen i följande länk så ser du att det knappt lönar sig(med dagens priser alltså)
http://www.nenet.nu/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.