Hej,

Är i nybyggartagen och har på omvägar hört att man i nya hus räknar på en driftskostnad på ca 2000 - 2500 kr/mån.
Jag tycker det låter lite. Är det en glädjekalkyl eller stämmer det?

Det är ett LB-hus vi ska bygga så ni som byggt LB-hus får gärna svara!
 
2500 i driftkostnad på ett nytt hus tycker jag verkar högt räknat. Det har vi idag i vårt 60-talshus på ungefär 130 m2. Då har vi tvåglasfönster och dålig isolering. Vi räknar med att kvala in en bit under 2000 i det nya huset...(Dock inget LB hus så där vet jag inte)
 
Beror ju lite på vad man räknar på ingår i driften. Vi räknar in hemförsäkringen i vår drift.

Vi låg på c:a 1700:- i September på ett 1-plans 130 kvm med sula och golvvärme.
 
  • Gilla
z0der
  • Laddar…
Bra att du reagerar, mikmob! Jag har alltid retat mig på lättsinniga villakalkyler.

Låt oss jämföra med hur det ser ut när mäklarna säljer begagnade hus. Då informeras köparna bara om "driftskostnad" i största allmänhet. Ber du om specifikation visar säljaren upp historiska räkningar för värme, sophämtning, VA och sotning. Däremot räkningarna för reparationer presenteras som "investeringar under senare år".

I själva verket är många av dessa "investeringar" inget annat än kostnader för långsiktigt underhåll. Alltså kostnader som kommer att åter infinna sig i framtiden.


 
Våran bank räknade med 2000:- i driftskostnad, och de är ganska nitiska
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Beror ju lite på vad man räknar på ingår i driften. Vi räknar in hemförsäkringen i vår drift.

Vi låg på c:a 1700:- i September på ett 1-plans 130 kvm med sula och golvvärme.
Vad räknar du in förutom hemförsäkring i din driftkostnad?
 
Tyvärr tycker jag kalkyl låter lite missvisande när man inte har några data att beräkna på egentligen. Vad man gör är ju mer av en prognos.

Min drift ligger under 3000:-/mån i alla fall. Då är det 40-talshus 1 ½-plan med pelletseldning och uppvärmd källare.

Jag brukar räkna med alla kostnader som har med huset att göra. Även trädgården, som jag ser som en naturlig del av "huset" eller fastigheten. Jag räknar också in saker som är underhåll av huset. Inte större renoveringar eller tex takbyte, utan mer saker som målarfärg o tapeter o sånt.

Moderna hus SKA ju vara energisnåla osv, men allt beror ju på hur man använder huset, dvs har man några tonåringar som slösar med varmvatten så kan det slå igenom ganska stort på diverse poster, vatten/värme.

Slutsumman säger inte så mycket utan att man vet vilka poster som ingår. Och de i sin tur säger inte så mycket om man inte har nån aning om hur man kommer att använda huset.

Men jag kanske är överdrivet skeptisk till såna driftskalkyler.
 
impossible skrev:
Vad räknar du in förutom hemförsäkring i din driftkostnad?
El, värme, VA, sopor, hemförsäkring, totalt ca. 1700:- i Sep. Nytt hus och inget nämnvärt underhåll, den biten får komma sen när det är dags, meningslöst att räkna in det nu anser jag.
 
et, vatten, värme, försäkringar, ca 3200 SEK. Huset är 200m2 med 76m2 varm källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.