Sitter här och försöker lägga upp en kalkyl på vad det kan kosta att bo i hus, dvs bygga nytt.

Har ingen aning om vad driftkostnader kan gå på.

Ska köpa en 2-plansvilla på ca 160 kvm. Vattenburen värme (frånluftsvärmepump tror jag)

Vad kan det kosta med el och uppvärmning per månad i en villa som denna?
Finns det några andra uppvärmningsmetoder som är betydligt billigare?

Tacksam för alla svar!
 
Vi har vattenburen gv i 140kvm med FLVP och en årsförbrukning på ca 10.500 Kw i mellersta Skåne. Har kamin osså men bara för myseldning.
:)
 
Den ojämförligt billigaste uppvärmningsmetoden är vedeldning, möjligen i kombination med solpaneler. Men det är ju inte alla som uppskattar den arbetsinsats som det fordrar, även om man köper färdig ved.

Om du ska räkna driftskostnader så räkna in:
Vatten och avlopp
Sopor
Sotning?
Försäkring
Värme
El
 
Även om man köper färdig ved: Blir det verkligen billigast?

Passar på att undra, när det ändå kommer påtal.
 
Hej!

Ska förhoppningsvis bygga ett hus, i storlek med det du beskriver med FLVP och vattenburen golvvärme. I vår kalkyl räknar vi med en driftkostnad på 2500:-/månad och hoppas att detta till och med kanske är tilltaget i överkant.
 
Har inget eget hus än, men efter mina beräkningar borde driftkostnaderna vara ungefär så här:

Vatten + avlopp 2000
Sopor               1500
Sotning             1000
Försäkring          4000
Värme            10000
Hushållsel         4000

Totalt      22500/år      1875/mån

Verkar det rimligt??  
 
På ett nytt hus är det säkert rimliga kostnader. Vi har ett hus från 30- talet (176 kvm boyta, 94 kvm halvuppvärmd källare) med i huvudsak direkt el värme. vi gör av med strax under 40 000 kwh per år.

Konvertering till vattenburet pågår, sedan skall det in bergvärme.
 
W
Ska man inte räkna med ev renoveringsbehov/målning etc i driftkostnaden? Även om det är nytt så är det bara nytt en väldigt kort tid.
 
På ett nytt hus tycker jag att det är att straffa sig själv lite onödigt hårt om man börjar lägga in renoveringskostnader i sin kalkyl direkt.

Visserligen kanske det finns något man vill piffa upp av utseende skäl redan efter något år eller så. Men då handlar det ju knappast om nödvändigt underhåll. Utan något man kan skjuta upp tills budgeten tillåter. Jag skulle tro att de först efter 10 år kan det bli nödvändiga reparationskostnader, men då är det å andra sida risk att det kommer ganska mycket på kort tid. Vitvaror börjar krångla, efter ytterligare ett par år blir en fasad målning nödvändig osv.

Fasadmålning kanske man bör ha med i planeringen redan från början. Många nya hus har ett målningssystem där sista strykningen skall göras något till max 5 år efter att huset byggts. En fasadmålning kostar lätt 10 000 bara i färg. Har man sedan en besvärlig fasad måste man räkna med höga kostnader för byggnadsställningar eller skylift också. Att få det gjort av målare verkar kosta från 50 000 och uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.