hej
jag är o tittar på ett hus, det är ett rejält tegelhus byggt 1943 på 212 kvadrat bo area och ytterligare 143 kvadrat biaria. Bla vinden är inredd o räknas in i biarian, sedan finns också en stor gillestuga i källaren. Huset har bergvärme (installerat 2005). Huset finns i elområde 3. Det finns en icke fungerande kamin så den kan man räkna bort.

Huset är ett dödsbo, men mäklaren har satt Driftkostnad på 24 361 kr/år varav el står för 1358 kr/månad och vatten/avlopp står för 450 kr månad. Jag frågade mäklaren hur mkt el huset kan dra för en normal familj om 4 personer varav två barn i 10 års ålder o får som svar att kanske 20 000 kw/år är rimligt.

Nu är det lite tunt med info, men vad säger proffsen här? Är kalkylen rimlig?
 
Svårt att svara på. Vilken uppvärmning? Hur bra isolerat? Äldre bergvärme är ju inte dimensionerad för hela behovet.
Vi har cirka 20 000 kWh/år i 100 kvm. Elpanna och lite dåligt isolerat.
Ett som är säkert är att driftkostnaden för en pensionär skiljer rejält från en barnfamilj.
 
Jag hade nog räknat med minst det dubbla. Känns som en glädjekalkyl av rang. Den faller ju redan med dom siffrorna du presenterat här.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
angående isolering så vet jag inget, mer än att fönstren ser ut att vara kanske 20-25 år gamla så de är iaf bytta. källaren är sådan betongplatta som de byggde på 40 talet: iskall att gå på
 
B boohoo skrev:
Jag hade nog räknat med minst det dubbla. Känns som en glädjekalkyl av rang. Den faller ju redan med dom siffrorna du presenterat här.
jag gick in här https://www.infoom.se/elkostnad_kwh_watt/ och får 40000 kwh år till att kosta 280 000 kr? är det så j**** dyrt?
 
Barnen är snart tonåringar och då blir det entimmesduschar. Räkna med att behöva borra ett djupare hål till bergvärmen om det inte är minst 200m idag.
 
T tommygunxs skrev:
jag gick in här [länk] och får 40000 kwh år till att kosta 280 000 kr? är det så j**** dyrt?
Tror att Boohoo menade det 24361 kr x 2.
 
T tommygunxs skrev:
jag gick in här [länk] och får 40000 kwh år till att kosta 280 000 kr? är det så j**** dyrt?
Nej, det är osannolikt att elen kostar 7kr/kWh så det är inte rimligt.

Snabb googling gav elpriset till 1,19kr/kWh för 2022. Säg att med elöverföring och skatt så blev det 2 kr.
Då blir ditt exempel ovan med 40 000 kWh 80 000kr / år eller ca 6700:- /månad.

Sen finns det ju fler utgifter än elen... :cool:
 
Driftskostnaden är en kraftig glädjekalkyl.

Vi har ett 30 talshus, utbyggt i omgångar, varierande iosleringstandard. Ca 220 kvm boyta och 100 kvm delvis uppvärmd källare.

Bergvärme, vi förbrukar ca 18 000 kWh/år, det låg på 48 000 innan bergvärmen.

Elen är dyr, men inte 200 000 per år. Har inte någon jättekoll på exakt kostnad.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
T tommygunxs skrev:
hej
jag är o tittar på ett hus, det är ett rejält tegelhus byggt 1943 på 212 kvadrat bo area och ytterligare 143 kvadrat biaria. Bla vinden är inredd o räknas in i biarian, sedan finns också en stor gillestuga i källaren. Huset har bergvärme (installerat 2005). Huset finns i elområde 3. Det finns en icke fungerande kamin så den kan man räkna bort.

Huset är ett dödsbo, men mäklaren har satt Driftkostnad på 24 361 kr/år varav el står för 1358 kr/månad och vatten/avlopp står för 450 kr månad. Jag frågade mäklaren hur mkt el huset kan dra för en normal familj om 4 personer varav två barn i 10 års ålder o får som svar att kanske 20 000 kw/år är rimligt.

Nu är det lite tunt med info, men vad säger proffsen här? Är kalkylen rimlig?
Jag har 200 totalyta som är uppvärmd i SE3. 2 personer. och jag gör av med en hel del hushålls el. Och gör av med 15 MWh el per år med en gammal BVP.

Så det låter helt rimligt om man betänker att det är ett dödsbo med en gamling som bott där och bara värmt upp en del av bostaden och badat en gång i veckan.

Har du maratonduschande tonåringar så kan du få skala upp driftskostnaden hur mycket som helst.
 
Har precis flyttat från ett hus på ca 330 kvm, där boyta var 210 och biyta 120.
SE3

1,5 våning med källare.

När vi flyttade in var det direktverkande el och huset drog 39 - 40 000 kWh.
Konverterade till bergvärme och förbrukningen minskade ganska snabbt ner till 26 - 27 000.
Men ungefär 4 i hushållet, under vissa perioder fler.

Med lite skruvande så kom man ner till 25 000 ungefär och att alla mer tänkte på att minska på sin förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.