Jag håller för fullt på att bygga hus.

Efter en del efterforskningar bestämde vi oss för Jordvärme (bergvärme fungerar inte här). Nu är jag sugen på att veta hur ni som redan har jordvärme vad kostnaderna ligger på.

Huset är 180kvm.
 
Kan inte bidra med priser på jordvärme men jag är nyfiken på varför bergvärme inte fungerar för er?
 
Menade inte kostnaden för själva installationen. Utan driftkostnad.

Jag bor på Öland och här får man inte borra hur man vill :-/ (dessutom är det kalksten)
 
PÅ öland äre väl nära till havet?. Kasta i en kollektor slinga efter båten o kör ett varv runt ön så har du nog den effektivaste anläggningen på det här forumet.
 
Driftkostnad på en jordvärmeanläggning är ju inte speciellt annorlunda en den på en bergvärmeanläggning.
Beroende på huskonstruktion, isolering och fönsterkvaliteter kommer här en gissning:
7-8000 kwh plus förbrukningsel.

 
Hej.
Jag har ett kalkylark på webben: http://www.entitan.se/kalkyl.html
Den är en ungefärlig fingervisning. Eftersom huset är bra isolerat borde du hamna på runt 25-30000 kWh/år inkl hushållsel om du satt in en el-panna.
 
Hej BAS,

Jag tycker att Du i Ditt kalkylark borde lägga in eller påminna om underhållskostnader
för eluppvärmning t ex
Byte av en patron efter 15 år (5000 ?)
Byte av cirkulationspump (2500)
Byte av panna efter 25 år
För värmepump
Försäkring år 7 - 10 3500
Serviceavtal 1000 kr /år
Normala reparationer
efter år 10: ? 1000 kr/år

I det sammanhanget vorde det intressant att få belyst vilka delar som normalt går sönder undet de första 15 åren vad de kan tänkas kosta och hur stor arbets- och resekostnade man bör räkna med i en bergvärmeinstallation


Bute av anläggning efter 15 till 20 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.