Vi är i en djup beslutsångest över vad vi ska välja för hus. Det står mellan Eksjköhus Lyckan och Älvsbyhus Ägir. Det skiljer en del i pris mellan dessa men vi har absolut fastnat mest för lyckan förutom på en punkt och det är ju priset....

Dessvärre är det ju så att priset måste styra lite också :( För att få en uppfattning över hur pass mycket det kommer att skilja i slutändan på månadskostnad så skulle vi vilja vet vad ni har för driftkostnad på era Ägir respektive Lyckan. Vi tror nämligen att Lyckan har en billigare driftkostnad och detta kan vara avgörande för oss.. Sen kommer vi att installera en kamin också.

Så snälla!! Hjälp oss att fatta detta svåra beslut!!!
 
Jag frågar igen... Ingen som kan säga en ungefärlig driftkostnad på Ägir eller Lyckan?? Hoppas någon kan svara =)
 
Fjutten skrev:
Jag frågar igen... Ingen som kan säga en ungefärlig driftkostnad på Ägir eller Lyckan?? Hoppas någon kan svara =)
Ungenfärligt kan jag inte tänka mig att det skiljer så väldans mycket. Åtminstonde inte så mycket att de ska avgöra ditt val. Husen du väljer mellan är enligt mig i två olika klasser där Lyckan är klart bättre på flera punkter. Hur stor är prisskillnaden mellan husen? Ett alternativ kan vara att med eget arbete få ner kalkylen på Lyckan-huset, jag hade hellre valt det hus jag helst vill ha och arbetat för att göra det möjligt.

Lycka till i Ert val och hoppas att ni kommer fram till ett beslut som känns bra
//Impossible
 
Ingår grunden i priset på Älvsbyhuset? Tittade just på deras hemsida.
Ska själv bygga ett lyckan och tycker att i priset för lyckan ingår väldigt bra saker, känns som om standarden är bra från början. Menar att det inte behöver tillkomma så mycket saker, som kakel och klinker etc.
Driftskostnaden vet jag inte så mycket om tyvärr. Räknar själv med max 24 000 i min kalkyl i södra sverige.
 
Priset skiljer ungefär 3-400 000:- om vi räknar alla tillvalen som vi i sf ska göra i Ä-byhuset. Vi tycker också att det är 2 helt skilda klasser på dessa hus och vi har bara varit inne i ett lyckan och blev helt såld på det. Vi har hört att någon med en Lyckan har en elförbrukning med 14 000 kwh/år och detta verkar ju väldigt bra, visst tillkommer det lite på driftkostnaden förutom detta men man kanske borde klara sig på 2000:-/ månad som Acerman säger.. Det blir ju en skillnad på ca:1500:-/ mån efter skattered (ränta 6%) på 400 000:- och om då driften är 500-1000:- billigare/ mån så är det ju helt klart värt det samt att man får ett bättre hus,bättre standard och förmodligen en bättre värdering och blir mycket nöjdare...

Grunden ingår i Ä-byhus men ingen grovplanering. Det som vi också känner är en stor nackdel med Ä-byhus är torpargrunden.. I lyckan är det plattan m. golvvärme och jordvärme som standard, detta måste ju påverka uppvärmningskostnaderna. Vi är väldigt inne på att göra mycket själva som Impossible säger och därmed få ett Lyckan. Som sagt så är det ju mycket som är standard i Lyckan som man måste välja till i Ä-byhus och då blir inte dom husen så biulligare längre..

Kom gärna med mer tips å råd =)
 
Vi har faktist valt en enklare frånluftsvärmepump (utan jordvärme), men bor du i jämtland kanske 495 är bättre. Vi ska tapetsera och städa själva och sparar knappt 60' på det. Köper dock materialpaketet via eksjöhus.
När det gäller hus måste känslan gå före ekonomin. Alternativet att gå omkring och ångra sig efteråt får bara inte förekomma för mig.
Är dock inne på att göra tjockare platta för vårt hus, det är bara 200mm isolering från start.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.