Vi har ett hus byggt 1934 med källare. Det är omdränerat för kanske 15 år sedan. Förra ägaren lämnade en enkel skiss där ledningar och brunnar m.m. är markerade. Tomten ligger utanför verksamhetsområde för kommunalt dagvatten och spillvatten.

Tomten är lätt vattensjuk med tunt jordlager och är belägen nedanför en bergknalle så vintertid har vi problem med högt grundvatten (och sommartid så torkar tomten istället ut).

Dräneringen har två pumpar, en inre (vid husväggen) och en yttre (ute i gräsmattan). Vattnet går till en markbädd i trädgården. Jag tror, men är inte säker på, att stuprören inte går till dräneringen utan går ut i separata ledningar i gräsmattan.

Vårt problem är att den yttre pumpen är opålitlig. Pumpen är av den utrymmessnåla typen (t.ex. https://www.gelia.se/products/varme...ring/grund--gravattenpumpar/5885718-48957bea/ , dock inte exakt den pumpen) med ett givarrör istället för en flottör. Givarröret innehåller små flytkroppar som stiger när pumpbrunnen fylls med vatten och när de når toppen i röret så slår pumpen till. Men förmodligen har det kommit in smutspartiklar i röret som gör att flytkropparna ibland fastnar i röret.

"Lösningen" just nu är att jag en eller två gånger varje dag lyfter på brunnslocket och kollar vattennivån i gropen. Om pumpen ligger under vatten så får jag sträcka mig ner och dunka till pumpen så att den startar. Vid kraftig nederbörd eller kraftig avsmältning så räcker det tyvärr inte med kontroll en eller två gånger per dygn utan då fylls istället källaren med vatten. (Tack och lov så är det hyfsat rent dagvatten, inte avloppsvatten. Men saker blir ju fuktskadade ändå.)

Pumpen är bytt här om året. Den gamla pumpen hakade upp sig så att den stod och morrade hela nätterna. (Återigen: lort i givarröret.)

Min fråga är: hur bör jag sköta dräneringsanläggningen så att pumpen blir mer pålitlig?

Plocka isär givarröret, diska flytkropparna + invändigt, montera ihop?
Länspumpa pumpbrunnen (vi har en lös dränkbar pump av enklaste modell från Jula), försöka få upp allt skräp som oundvikligen samlas i botten?
Spola anläggningen? (Skissen redovisar spolbrunnar.)

(Den jobbiga lösningen är förstås att ringa en firma att bygga en lite större pumpbrunn så pålitligare pump med flottör ryms.)
 
Byt till en med elektronisk fuktsensor istället. Finns flera märken, jag har kört en biltemamodell i 3 år nu i ett minireningsverk utan något stopp. Pajjar den så är det bara byta, den kostar inte skjortan.

Har du grova partiklar så virar du ett nät (myggnät exvis) runt den så att den sitter i en säck. Givetvis hänger du den en bit upp från botten.



https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-vattenpump-dp-751-2000035451
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.