Hej!

Jag köpte ett hus från 1960 och hittade denna värmare.

Det fungerar bra, men jag har två frågor:
1. Vad är hjulet "Varmededning" till för och hur använder jag det på rätt sätt (vit cirkel)
2. Var finns cirkulationspumpen och kan det vara så att den drar 300 watt?

Kan du säga vilken modell det är?

Tack så mycket!
Oliver
 
  • Äldre panninstallation, CTC-märkt, rörsystem, expansionskärl, pump, manometer, utrymme med verktyg.
Den inringade är inställning av shunten som ska blanda till tempen som behövs i huset på vintern, nu kan den stå på noll. Manuell shuntning. finns det någon VVB på sidan om. Den del med CTC på äe för att VV. Då måste du ha full värme på pannan hela sommaren, bäst med en EL-VVB på sidan om ca 200- 300 liter., då måste kopplas om lite och ska gå att stänga av respektive rör med ventiler.

EDIT sitter en ren EL-panna till vänster och kanske det är den som värmer huset och inte oljebrännaren som är monterad.
 
  • Gilla
Cubitus
  • Laddar…
Är det en riktigt gammal cirkulationspump och huset är stort är det möjligt att den drar 300 W. Men det är max förbrukning, oftast drar den lite mindre beroende på pumptrycket.
 
  • Gilla
Cubitus
  • Laddar…
Hej jonaserik, tack så mycket! Så det här är den här "shunten"...
Ja just det, elpanna är den enda värmaren nu; oljan är avstängd. Varmvattnet är redan avstängt. Det finns en 55 liters tank (det räcker för mig).
Jag försöker förstå hur shunten faktiskt fungerar... Öppnar shunten returflödet för att strömma direkt tillbaka till värmaren?

Tack! Oliver
 
Då är frågan, går den lätt röra på, några mer foton framifrån så det går att se hur rören är kopplade mellan EL-pannan och oljan. Det kan vara så att El-panna går för själv nu och ventiler är stängs mot oljan. Shunten ska gå lätt och i dagsläget stå på noll. Allt beror på hur det kopplat rörmässigt. Är liksom lite vansiningt att värme oljan samtidigt.
 
Jag försöker visa det. Tyvärr är jag inte på plats.

1a varmvatten (ur funktion)
1b rör avskuret
1c VV-rör till den nya elpannan
2a Elpanna rörflöde
2b Elpanne retur
3a (bakgrund) värmeflöde
3b (bakgrund) värmeretur
3c vattenpump (?)
4 oljabrännare (ur funktion)
5 ?

Om några ord är fel, är det på grund av google translator :)
 
  • Källarrum med etikettmärkt pann- och värmesystem, rörledningar och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok det ser bra ut. Varmvatten i pannan är borta och då har du kanske en separat Varmvattenberedare på sidan om. EL-pannan är bara för värme nu och har inte med varmvatten att göra.
 
Ja, den enorma maskinen är bara till för att flytta vatten ;-)

Det är därför jag undrar vad exakt "Varmesedningens" funktion är. Jag förstår att det är 2 cirklar, "elkassett i maskinen" och "normal" cirkulation till radiatorerna. korrekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.