Jag har bytt några fönster på kåken. Vindduken är invikt längs med regeln. Sedan har jag drevat. Frågan är nu. Ska jag sätta något över drevet? Eller ska det bara vara pakel/foder/smyg på det här? Vissa säger att man ska dra ut vindduken ut på karmen. Men ska man då klämma vindduken mellan karm och smyg? Vissa säger att man ska tejpa. Men finns det diffusionsöppen tejp? Och ska den tejpen då sitta klämd mellan karm och smyg?
Närbild på nyligen installerat fönster med invikt vindduk och drevning längs regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån här på forumet måste väl ha drevat ett fönster förut? :)
 
Du tejpar med tex wigluv eller airtight-t mellan karm och regel.
I nederkant och upp 100mm på sidorna kör du bottningslist och mjukfog
 
  • Tejpning mellan fönsterkarm och regel med wigluv-tape samt en spegling av trädgården i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den tapen alltså diffusionsöppen? Och tejpen bygger väl en del? Blir det inte en glipa mellan karm och smyg?
 
efter lite googling så inser jag att tejpen ovan är öppen och andas. Men det verkar inte vara så lätt att få tag på. Borde jag inte kunna använda tät tape i min applikation. Tejpen fäster ju på vindduken. Men vindduken sitter ju inte tajt på regeln. Där kommer det ju kunna andas ut lite. Eller vad tror ni?
 
Många av de större bygghandlarna ser ut att ha diffusionsöppen tejp i sortimentet, har du ingen av dom i din närhet?

Sen lär väl knappast huset/fönstret bli förstört om du använder den tejp du har hemma.
 
R
O Olf Oggler skrev:
Jag har bytt några fönster på kåken. Vindduken är invikt längs med regeln. Sedan har jag drevat. Frågan är nu. Ska jag sätta något över drevet? Eller ska det bara vara pakel/foder/smyg på det här? Vissa säger att man ska dra ut vindduken ut på karmen. Men ska man då klämma vindduken mellan karm och smyg? Vissa säger att man ska tejpa. Men finns det diffusionsöppen tejp? Och ska den tejpen då sitta klämd mellan karm och smyg?
[bild]
Det hära med att tejpa glipan mellan karm och stomme är en relativt ny företeelse och handlar om att få till vindtätheten ytterligare bättre, är det ett äldre hus och inte alldeles vid havet så hade jag inte brytt mig om att göra det..
Däremot är det ett blåsigt ställe så kan man ha nytta av det.
När vi har tejpat med vindskyddstejp så har jag gått ca 10-12mm in på karmen med tejpen, sedan när smygen klyvs och måttanspassas så har jag ställt klyvsågen någon grad ur vinkel när jag sågar smygen mot fönstret för att inte det ska bli en glipa pga. tejpen..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Många av de större bygghandlarna ser ut att ha diffusionsöppen tejp i sortimentet, har du ingen av dom i din närhet?

Sen lär väl knappast huset/fönstret bli förstört om du använder den tejp du har hemma.
Ingen av bygglagarna här i ua har någon tejp. Inte heller Beijer. Det går ju att beställa såklart. Men jag vill kommavidare i projektet.
 
Varför måste tejpen vara diffusionsöppen?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
efter lite googling så inser jag att tejpen ovan är öppen och andas. Men det verkar inte vara så lätt att få tag på. Borde jag inte kunna använda tät tape i min applikation. Tejpen fäster ju på vindduken. Men vindduken sitter ju inte tajt på regeln. Där kommer det ju kunna andas ut lite. Eller vad tror ni?
Vinduken kommer sitta tajt när du fått dit spikreglen för panelen väl?
Inte tät tejp både på in å utsidan bara.

Wigluv kan beställas från tex Bauhaus
 
Byurn Byurn skrev:
Varför måste tejpen vara diffusionsöppen?
Man vill inte ha två täta skikt utifall där skulle komma fukt emellan behöver det kunna komma ut.
 
T Tjrex skrev:
Du tejpar med tex wigluv eller airtight-t mellan karm och regel.
I nederkant och upp 100mm på sidorna kör du bottningslist och mjukfog
Fogar du tät i nederkant? Hur tar sig eventuellt vatten ut då? Sekundärtätningen ska sitta under karmen och vikas upp minst 100 mm på sidorna.
Schematisk illustration av korrekt utförd tätning runt ett fönster med markering av sekundärtätning och fogmassa.
 
Centano Centano skrev:
Fogar du tät i nederkant? Hur tar sig eventuellt vatten ut då? Sekundärtätningen ska sitta under karmen och vikas upp minst 100 mm på sidorna.
[bild]
Japp
Bor blåsigt så följer Nordans ägarhandbok angående tätningen i nederkant. Skulle något komma in, mot förmodan, så räknar jag med att d kan torka ut åt sidorna.
 
Nissens
T Tjrex skrev:
Man vill inte ha två täta skikt utifall där skulle komma fukt emellan behöver det kunna komma ut.
Men så är det väl inte i detta fallet??
 
T Tjrex skrev:
Man vill inte ha två täta skikt utifall där skulle komma fukt emellan behöver det kunna komma ut.
Det är ju öppet genom väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.