Jag och sambon håller på att plocka ned ett timrat torp (från mitten 1800). Det skall byggas upp igen under hösten och vi kommer att dreva med lin mellan stockarna istället för den mossa som ursprungligen har använts.

Problemen kommer dock vid val av sort samt dimensioner på lindrevet. Eftersom att stockarna är handbilade så är dom ojämna och utrymmet skiljer lite från stock till stock. Enligt Isolina finns det något som heter luftlagd drev (jag hittar dock inga bilder på hur denna ser ut) som skall fylla ut hålrummet bra ifall man inte har serietillverkat nytimmer med perfekta ytor. Detta verkar dock vara en term som endast används av dom. Hos övriga tillverkare hittar jag mestadels det jag antar är filtdrev och Gysinge hittar jag något som heter slingat lindrev. Kan slingat lindrev och luftlagd drev vara samma sak?

Bredd har jag förstått avgörs av bredden på övre stockens urbilade bredd. Vad jag har förstått så får det alltså ej sticka ut utan stockarna skall ta i varandra. Hur bestämmer vi tjockleken då? Hur mycket beräknas den tryckas ihop? Ifall hålrummet är 1 cm - hur tjock drev skall vi lägga?

Hoppas någon härinne har koll på omdrevning av äldre timmerhus för återförsäljarna av lindrev verkar mest vara inriktade på nytimring tyvärr...

Tacksam för all hjälp vi får!
 
Lindrevet behöver inte vara lika brett som långdraget, så du kan gott välja en remsa som är lite smalare än dragets bredaste punkt.

När man lägger den nya stocken på plats så brukar den stå på dymlingarna först och får slås ner med klubba för att bottna ordentligt, då kan man sluta slå när det är några centimeter kvar innan den är på plats och gå runt och kolla om man vill komplettera med drev på vissa platser. Om drev sticker utanför draget är det verkligen inte hela världen, tyngden från timret ovanför och taket ovanpå kommer trycka ihop stommen ändå så det blir så tätt som det var från början. Och skulle det bli riktigt mycket drev som hänger ut kan man hamra in det med ett drevjärn igen.

Personligen tycker jag att drevning med mossa är mycket trevligare när man timrar upp en stomme. Jag brukar ha mossan i en hink med vatten och när jag ska lägga ut den så kramar jag ut allt vatten och mossan blir komprimerad, när den torkar sen så kommer den fluffa ut igen och täta till draget. Dessutom så är det mycket billigare om det skulle vara en faktor. Du drevar förstås med vad du vill men det är vad jag tycker.

Ska stommen slås med vindpapp och panelas?

Mvh
Alex
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Jag slår ett slag för lindrev jag med! Gamla timmerstommar brukar ha ganska grunda långdrag så köp inte något som är för tjockt. 90x15 mm skulle jag satsa på.

Lin är perfekt även när man ska dreva dörrar och fönster av den anledningen att man kan dreva så tunna springor iom att linet håller ihop. När du ska dreva stockarna och linet är för brett eller tjockt så är det bara att dra lite lätt så blir det både smalare och mindre tjockt. Det är även ganska lätt att dela på (skickta) om man måste ha lite tjockare på något ställe.
 
Alex Nordin skrev:
Ska stommen slås med vindpapp och panelas?

Mvh
Alex
Ja tanken är att slå den med vindpapp och spöna den på nytt men det ligger nog ett par år framåt i tiden. Vi vill återställa ytbeklädnaden till original så gott det går.




Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Manberg skrev:
Jag slår ett slag för lindrev jag med! Gamla timmerstommar brukar ha ganska grunda långdrag så köp inte något som är för tjockt. 90x15 mm skulle jag satsa på.

Lin är perfekt även när man ska dreva dörrar och fönster av den anledningen att man kan dreva så tunna springor iom att linet håller ihop. När du ska dreva stockarna och linet är för brett eller tjockt så är det bara att dra lite lätt så blir det både smalare och mindre tjockt. Det är även ganska lätt att dela på (skickta) om man måste ha lite tjockare på något ställe.
Det har ingen större betydelse vilken sort man väljer? Filtdrev t.ex. - går det också att skikta?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Vi flyttade och satte upp ett gammalt timmerhus för sex år sedan och har också timrat upp tre härbren. Alla gånger har vi använt vanlig lindrev/tjärdrev på rulle, 10x100 mm för själva ihopslagningen. Sedan har vi drevat efter med drevjärn där det behövts. Vi handlade allt drev från Zikon, jag har varit jättenöjd med deras produkter.

Tänk på att knutarna är det verkliga draghålet, så dreva rejält och sätt dubbel vindpapp där! Vi hade tom trippel, men då kunde man handhälsa genom knuten på de sämsta ställena.
 
A Alex Nordin skrev:
Lindrevet behöver inte vara lika brett som långdraget, så du kan gott välja en remsa som är lite smalare än dragets bredaste punkt.

När man lägger den nya stocken på plats så brukar den stå på dymlingarna först och får slås ner med klubba för att bottna ordentligt, då kan man sluta slå när det är några centimeter kvar innan den är på plats och gå runt och kolla om man vill komplettera med drev på vissa platser. Om drev sticker utanför draget är det verkligen inte hela världen, tyngden från timret ovanför och taket ovanpå kommer trycka ihop stommen ändå så det blir så tätt som det var från början. Och skulle det bli riktigt mycket drev som hänger ut kan man hamra in det med ett drevjärn igen.

Personligen tycker jag att drevning med mossa är mycket trevligare när man timrar upp en stomme. Jag brukar ha mossan i en hink med vatten och när jag ska lägga ut den så kramar jag ut allt vatten och mossan blir komprimerad, när den torkar sen så kommer den fluffa ut igen och täta till draget. Dessutom så är det mycket billigare om det skulle vara en faktor. Du drevar förstås med vad du vill men det är vad jag tycker.

Ska stommen slås med vindpapp och panelas?

Mvh
Alex

Hej Alex,

Många år efter ditt inlägg här men hade en fråga gällande just det du tar upp om lindrevet och långdraget. Vårt långdrag är c:a 7cm brett och vi hade kikat på lin som var 20/60 ( 20 mm tjockt och 60 mm brett ). Men nu var leveranstiden olidligt lång för det alternativet men storlek 20/50 fanns för omgående leverans. Så den mindre storleken gör alltså inget i detta fall? Inga konstigheter som uppstår för att drevet skulle vara lite smalare?

Tacksam för svar!

Mvh
Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.