Hej

Drar kallt inne på vintern från fönstren.
Så jag öppnade upp utifrån och tittade in.
Är en brun oasis (som man sticker blommor i när man gör arrangemang)liknade remsa runt fönstret och efter det gullfiber.
Är detta normalt ?
 
  • Bild på grått hus med vitt fönster där träpanelen runt fönstret verkar ha öppnats för inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fönster med en synlig remsa av brun isolering och gullfiber runt ramen, vilket diskuteras i inlägget om kall luft som drar in på vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bruna är fogskum.
Om du vill ha det tätare så får du se till att det inte kan blåsa genom drevet. Det skall göras från insidan för rätt resultat
 
Förresten så ser inte fönsterblecket ut att vara korrekt installerat, den ska ju skarvas in under karmen
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag har själv fogskum och det fyller ut och bli absolut tätt om konstruktionen runt fönsterna är riktig från början, men som sagt ser fönsterblecket felmonterat ut så det kommer vatten in i väggen. Fogskum är ljust som nytt men mörknar med tiden, ingen problem så länge de skyddas som solljus, annars bryts det ned.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N naikon skrev:
Förresten så ser inte fönsterblecket ut att vara korrekt installerat, den ska ju skarvas in under karmen
Bra du sa det,hade inte sett det🫣
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har själv fogskum och det fyller ut och bli absolut tätt om konstruktionen runt fönsterna är riktig från början, men som sagt ser fönsterblecket felmonterat ut så det kommer vatten in i väggen. Fogskum är ljust som nytt men mörknar med tiden, ingen problem så länge de skyddas som solljus, annars bryts det ned.
 
  • Isolering med gul fästdetalj under en fönsterkarm i vit plast är synlig. Nedre delen av väggen är delvis målad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial med en gul plastbricka fastsatt inuti en väggkonstruktion under ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag nu kan titta in under fönsterblecket så är det enbart gullfiber i väggen,ingen plast eller papp😳kan det vara därför det drar kallt från fönstren inne,Behöver jag riva hela väggen nu och sätta vindpapp oxå ?
 
Ser ut att vara nån isolerskiva som man har under fasaden ?
 
T TheGame skrev:
Ser ut att vara nån isolerskiva som man har under fasaden ?
Ja det är en gullfiber skiva.
 
Trähus rör sig, oavsett om det är ett nyare hus eller äldre hus.

Fogskum fyller ut, men när fogskummet hårdnat, och det gått några år med varierande temperaturer och fuktighetsnivåer kommer fogskummet att lossna i kanterna och bli sprött. Ju mer det rör sig runt omkring, desto sämre fungerar fogskummet.

Fönstren rör sig i annat tempo än själva huset, och om det handlar om plastfönster, så rör de sig kanske inte alls fast huset rör sig.

Men det är ju enkelt att få dit fogskum, så därför används det.

Jag skulle aldrig låta någon använda fogskum istället för drev runt fönster eller dörrar i en trähuskonstruktion.

Mitt råd är att ta bort fogskummet, och ersätta det med drevremsor, som monteras enligt konstens regler.

Personligen så föredrar jag lindrev runt fönster, men gullfiber eller liknande ger säkert också ett gott resultat.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det är 15 år sedan jag fogskummade runt mina tunga, nya fönster i ett hus från 1926. Inte någonstans har fogskummet släppt. Blev absolut tätt från början och är fortfarande helt tätt. Blåser mer eller mindre alltid där jag bor, så det märks direkt om något är otätt.

Det sprids många historier kring fogskum. Inget har stämt in på mitt gamla hus.
 
Isoleringen under fönstret ser ut att kunna vara en västkustskiva. Isf behövs inget vindskydd utanpå, (även om det inte skadar).

M Monica Andersson1978 skrev:
Drar kallt inne på vintern från fönstren.
Måste bara fråga först: Är det 100% säkerställt att tätningslisterna är hela och sitter rätt monterade samt faktiskt sluter tätt?
De är förbrukningsvara, och/eller är de inte perfekt monterade så fungerar de inte som de ska. Känns dumt att riva och bygga om "halva huset" om det inte är befogat, och fastslaget varifrån draget kommer.

Drag kan också uppstå pga golvvärme som inte räcker till att hindra det oundvikliga kallraset som alltid uppstår på insidan av fönster på vintern. Det finns en orsak till att radiatorer alltid sitter under fönster.
Vi är olika känsliga att detektera och reagera på kallras/drag/kyla.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är 15 år sedan jag fogskummade runt mina tunga, nya fönster i ett hus från 1926. Inte någonstans har fogskummet släppt. Blev absolut tätt från början och är fortfarande helt tätt. Blåser mer eller mindre alltid där jag bor, så det märks direkt om något är otätt.

Det sprids många historier kring fogskum. Inget har stämt in på mitt gamla hus.
Och jag har personligen åtgärdat ett flertal hus där fogskummet har släppt...
 
MultiMan
Då har man antagligen inte gjort ett bra arbete innan man satte in de nya fönsterna. Jag fick förstärka flera delar innan jag bedömde att det var stabilt nog, då de gamla fönsterna vägde runt 1/4-del av de nya.

Jag har hellre en stabil montering och fogskum än en svag vägg som rör sig hela tiden och man måste använda gammaldags drev, men det är mitt val.
 
Illbruck svällband rekommenderar jag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.